Actie tankslag gaat weer pieken

Dieselolietanks in de agrarische sector vallen veelal onder het Landbouwbesluit. Volgens dit besluit zouden oude dieseltanks voor 1 juni 2011 vervangen moeten worden. De overheid heeft die einddatum echter een paar keer uitgesteld. Nu is de einddatum 1 januari 2015.
‘Door de weifelachtige houding van de overheid maken veel agrarische ondernemers niet zo veel haast met het vervangen van hun dieselolietank. Het is echter al duidelijk dat er geen uitstel meer komt. Dat betekent dat de komende maanden flinke aantallen dieselolietanks vervangen zullen worden.’ Aan het woord is Jan Bunskoeke, verkoopdirecteur bij Hamer in Apeldoorn. Hamer is de partner van LTO Ledenvoordeel bij Actie Tankslag.
De overheid zal dit jaar geen uitstel meer geven. Dit naar aanleiding van een schrijven van Infomil , de informatiesite van de overheid, waar in aankondiging werd gedaan van wijzigingen in het activiteitenbesluit maar waarin ook expliciet vermeld wordt dat de einddatum 1 januari voor het vervangen van bovengrondse dieseltanks absoluut afloopt en niet herroepen zal worden.
Wanneer is het nodig om een dieselolietank te vervangen?
Dat is het geval als sprake is van een bovengrondse tank die voor 1 januari 2000 in gebruik is genomen, en die door het ontbreken van een mangat of inspectieopening niet gekeurd kan worden.
En aan welke eisen moet een nieuwe tank dan voldoen?
Essentieel is dat de tank en de afleverinstallatie moeten zijn voorzien van zowel een Kiwa tankcertificaat, als een Kiwa installatiecertificaat. Er zijn vanuit gemeentes controles of de voorschriften worden nageleefd.

Buiten gebruik stellen

Met alleen de aankoop van een nieuwe dieselolietank ben je er niet. De overheid wil voorkomen dat in de toekomst oude en afgedankte tanks liggen weg te roesten en een bedreiging gaan vormen voor het milieu. Daarom bestaan er voor het buiten gebruik stellen van dieselolietanks ook een aantal regels. Een oude tank moet gereinigd en afgevoerd worden; dit moet tevens door een Kiwa gecertificeerd bedrijf gebeuren. Na de reiniging mag een erkend bedrijf de tank verschroten.
Het vervoeren van een lege, ongereinigde tank waar geen certificaat voor is afgegeven, is ten strengste verboden, behalve voor bedrijven die hiervoor een ontheffing hebben.
Bunskoeke benadrukt dat een ondernemer moet kunnen aantonen wat er met de oude tank gebeurd is. ‘Als de gemeente komt controleren, moet je kunnen bewijzen dat de oude tank op verantwoorde wijze is afgevoerd.’

Tankslag

Bij Actie Tankslag werkt Hamer samen met LTO Ledenvoordeel. Bunskoeke: ‘We kunnen zo een totaaloplossing bieden aan de leden. Naast het leveren en installeren van een nieuwe tank die Kiwa-gecertificeerd is, verzorgen we ook de sanering en afvoer van de oude tank.’
LTO-leden die met hulp van Actie Tankslag hun dieseltank vervangen, profiteren van gezamenlijke inkoop en doordachte logistiek waardoor kosten worden bespaard door bundeling van adressen. Logistiek, materialen en arbeid brengen daardoor minder kosten met zich mee. LTO-leden profiteren door bundeling van inkoop, logistiek en uitvoering op zowel de sanering en de eventueel nieuw te leveren tank.
Meer informatie is te vinden op www.actietankslag.nl.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer