Nicky Corts blogt tips over publiciteit

Pluimveehoudster en journaliste Nicky Corts uit Havelte denkt dat boeren en tuinders, met name die met een tweede tak, nog veel kunnen winnen als ze hun bedrijf zelf positief in de media weten te brengen. Daarom blogt ze op haar website over vrije publiciteit en hoe die te genereren.

Nicky+Corts+blogt+tips+over+publiciteit
© Nieuwe Oogst Joost de la Court

Joost de la CourtAls ondernemers in het midden- en kleinbedrijf een activiteit te melden hebben aan een groter publiek, weten ze doorgaans niet goed hoe ze dit aan moeten pakken. Dat ervaart Corts in haar contacten met andere ondernemers.
‘Ze worstelen ermee, het lukt hun niet zich goed te presenteren aan de buitenwereld. Terwijl het voor mij als journaliste zo gewoon is om bijvoorbeeld in de krant te komen’, vertelt Corts.
Ze haalt het voorbeeld aan van een naburige manege. Daar wilden ze met een nieuw hindernisparcours naar buiten treden. ‘Eerst hadden ze zelf iets in elkaar gezet, maar dat was het niet. Het leidde tot misschien drie regels in de krant.’
Toen Corts hen hielp met het opstellen van een meer professioneel persbericht, waarin alle feiten duidelijk op een rij stonden en in een pakkende tekst waren gevat, liep het veel beter. Niet alleen de kranten kwamen erop af, ook de regionale omroep wist de manegehouder te vinden. ‘Ik dacht toen: ‘Ik kan kennelijk iets wat voor anderen van waarde is.’’
De pluimveehoudster wil collega-ondernemers helpen met iets wat in haar ogen niet zo moeilijk is. Het komt volgens haar eigenlijk neer op het toepassen van een aantal handigheidjes om je activiteit voor het voetlicht te krijgen. ‘Maar om de een of andere reden is er een drempel om journalisten te benaderen, terwijl je er als ondernemer juist erg gebaat bij kunt zijn.’

Modern jasje

Onder het mom van ‘bloggende bioboerin schrijft over gratis publiciteit’, heeft Corts nu haar oude vak als verslaggeefster weer opgepakt, maar dan in een moderner jasje. ‘Ik help graag anderen, ik vind schrijven leuk om te doen en ik kan er mijn eigen kennis in kwijt’, motiveert ze haar opzet.
Corts hoopt haar blog te kunnen uitbouwen tot een soort gids met informatie over allerlei manieren waarop je publiciteit kunt genereren. ‘Het is prachtig hoeveel mooi werk boeren verzetten. Daar zou veel meer mediabekendheid voor mogen komen, zodat ook andere mensen hier kennis van kunnen nemen’, vindt ze.
Zelf wilde de onderneemster eerst ook niet op Facebook. Ze vond het net als veel anderen maar gedoe, vertelt ze. ‘Nu merk ik dat je er zakelijk heel veel mee kunt, dat er zo veel winst is te behalen, ook als individuele agrariër. Het is een nieuwe manier van ondernemen.’
Met haar blog wil Corts inzicht bieden, maar brengt ze de lezer ook technische vaardigheden bij. ‘Het lijkt ingewikkeld. Toch ervaar ik als relatieve digibeet dat als je eenmaal de drempel over bent, het erg meevalt.’
En omdat ze zelf met haar man een pluimveehouderij heeft, weet ze waar ondernemers tegenaan lopen. ‘Dan is het mooi als je anderen daarvan kunt laten profiteren.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 1°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / -1°
    20 %
Meer weer