‘We zijn blij dat onze dochter met ijstak verder wil’

Dat hun dochter Marloes (25) onlangs te kennen gaf hun ijssalon Weipoorts-IJs te willen overnemen, kwam voor Peter en Nel de Jong uit Zoeterwoude toch nog als een verrassing. ‘Ze heeft bewust gekozen voor deze locatie bij het Groene Hart. Dat vinden wij fantastisch.’

Nog tien jaar willen Peter en Nel de Jong doorgaan met hun melkveebedrijf en ijssalon. Dan dragen ze de ijssalon over aan hun dochter. ‘Ze zal er een tak bij moeten nemen. Van alleen de ijssalon kan ze niet leven.’
De koeien en het land zullen ze verkopen, want in het melkveebedrijf is geen van hun vier kinderen geïnteresseerd. ‘Daar leef je naartoe. Je kunt er heel moeilijk over doen, maar het is nu eenmaal zo.’
Hun dochter Marloes zit sinds een half jaar bij haar ouders in maatschap. De veehouders melken vijftig koeien, hebben 27 hectare in eigendom en pachten 8 hectare.
Toen hun kinderen ouder werden, wilde Nel de Jong er iets bij doen om een goede boterham te blijven verdienen. In een vakblad zag ze een artikel over het bereiden van ijs. ‘Dat je een product maakt van je eigen melk vind ik een groot pluspunt.’
De onderneemster ging in 2000 de markt op met haar ijs. Dat viel in eerste instantie tegen. ‘We dachten dat we aan veel restaurants zouden kunnen leveren. De chef-koks reageerden heel enthousiast. Maar nadat ze met hun baas overlegden, was het toch te duur. Ik was behoorlijk teleurgesteld.’
Niet lang daarna kon ze een ijscokar van een stoppende ijsbereider overnemen. ‘We hebben met de kar letterlijk met ons ijs aan de weg getimmerd. Fietsers stopten, kochten een ijsje, we maakten een praatje en ze kwamen steeds verder het erf op. Dat was voor ons een reden om een salon te openen.’
De Jong investeerde veel in het persoonlijk contact met de mensen om haar bedrijf te promoten. ‘Praten is het allerbelangrijkste. Advertenties plaatsen heeft niet zo veel zin. Vanaf het begin moet je een goed product hebben en erover vertellen.’
De ijsboerin wil de ijssalon bewust kleinschalig houden. ‘We verwerken jaarlijks 4.000 kilo melk tot ijs. Ik heb aanbiedingen gekregen om in Leiden een ijssalon over te nemen. Manager worden ambieer ik niet. De salon brengt een hoop gezelligheid met zich mee. Dat vind ik belangrijk.’
Hoeveel ze precies met de ijstak verdient wil De Jong niet zeggen. ‘Als je alles meerekent, ook de afschrijving van de gebouwen, en aan het einde van het jaar onder de streep kijkt, kun je constateren dat je er niet rijk van wordt. Maar dat word je ook niet van het melken van alleen koeien.’
Door onder andere de tweede tak werden investeringen in het melkveebedrijf wel gemakkelijker. ‘We investeren de laatste jaren in gemak. Sinds drie jaar melken we met een robot. De nieuwe bedrijfsvoering geeft een nieuwe uitdaging, een nieuw soort spanning.’

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer