Fedecom oneens met LTO over kentekening

'Alle partijen die betrokken zijn bij verkeersveiligheid zijn het erover eens dat kentekenen een belangrijk middel is om de verkeersveiligheid te verbeteren.'

Dat is de reactie van Gerard Heerink, directeur van de branchevereniging Fedecom, op de inzet van LTO om kentekening van landbouwvoertuigen te voorkomen.

Fedecom is ontstaan door een fusie van Centraal Orgaan Mechanisatiebedrijven (COM) en Federatie Agrotechniek.

Registreren

Registreren van bijvoorbeeld trekkers en hakselaars zou volgens LTO de verkeersveiligheid niet verbeteren, maar de administratieve lasten en kosten voor de boer wel verhogen.

Fedecom is het daar niet mee eens. In een ingezonden brief stelt Heerink dat Fedecom met kentekenen de juiste balans heeft gevonden tussen maatschappelijk en economisch belang.

‘Bij veiligheid speelt naast de vaardigheid van de bestuurder ook de technische staat en werking van het voertuig een bepalende rol’, stelt Heerink in de brief.

Kost geld

Feit is volgens Heerink dat Nederland een van de zeer weinig Europese landen is die geen registratie van landbouwmachines kent.

Kentekenen van landbouwvoertuigen kost geld. De kosten bij invoering zouden eenmalig rond de 1.000 euro kunnen liggen en na invoering stukken lager.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer