Wynia%3A+%27Betere+vermarkting+lamsvlees%27
© Bram Buruma

Wynia: 'Betere vermarkting lamsvlees'

Jeljer Wynia, de nieuwe voorman voor de sector schapenhouderij van LTO Noord, wil zich sterk maken voor een betere vermarkting van Nederlands lamsvlees.

'Het is doodzonde dat er in de winkels vooral veel buitenlands lamsvlees ligt', zegt Wynia. 'Terwijl er vanuit ons land export van Nederlands lamsvlees plaatsvindt.'

Gevolg van deze situatie is volgens hem dat de handel extra kosten maakt. 'Die monden uiteindelijk uit in een lagere prijs voor de producent.'

'Ik ga voor Nederlands lamsvlees in Nederlandse winkels en voor kortere lijnen met de consument', verzekert Wynia. 'Ook kunnen we zo minder kilometers diertransporten realiseren.'

Lekker dichtbij

Met schapenhouders uit het hele land is vorig jaar LTO-project 'Lamsvlees lekker dichtbij' gestart. Wynia is voorzitter van deze netwerkgroep van tien tot twaalf schapenhouders, die allemaal lamsvlees aan huis verkopen.

'Doel is om van elkaar te leren, opdat de verkoop van Nederlands lamsvlees stijgt', zegt Wynia. 'Daarnaast kijken we met een klankbordgroep of we een pluslabel in de markt kunnen zetten, daar zijn we nog over aan het brainstormen.'

Wynia: 'We moeten een goede naam opbouwen met Nederlands lamsvlees, daar moet aan worden gewerkt'.

Weer

  • Woensdag
    6° / 2°
    60 %
  • Donderdag
    4° / 1°
    50 %
  • Vrijdag
    7° / 1°
    70 %
Meer weer