Goed+imago+Nederlands+rundvlees
© Wilfried Wesselink

Goed imago Nederlands rundvlees

Nederlands geproduceerd rundvlees heeft een goed imago onder Nederlandse consumenten. Dat blijkt uit een enquête van studente Ellen Daanje.

De studente Dier en Veehouderij aan Van Hall Larenstein in Wageningen deed in opdracht van LTO-vakgroep Vleesveehouderij onderzoek naar de mogelijkheden om Nederlands rundvlees beter te vermarkten.

Ondanks dat het rundvlees verbonden wordt aan een hoge prijs, ziet de consument het als een product van goede kwaliteit dat bovendien gezond is en wordt geproduceerd onder goede dierenwelzijnsnormen.

Gering aanbod

Toch wordt niet veel Nederlands rundvlees verkocht. Dat heeft onder meer te maken met het geringe aanbod. Alleen een beperkt aantal kleinere supermarktketens, zoals Boni en Poiesz en slagers biedt actief Nederlands rundvlees aan.

Meer dan 80 procent van alle ondervraagden koopt rundvlees in de supermarkt. De belangrijkste redenen voor de aankoop zijn kwaliteit, prijs en dierenwelzijn.

Label of keurmerk

Van alle ondervraagden geeft 52 procent aan dat ze niet voor een specifiek label of keurmerk kiezen.

Daanje presenteert haar onderzoek woensdag 3 april tijdens symposium ‘Nederlands Rundvlees’. Aanmelden kan via edaanje@ltonoord.nl.

Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    6° / 2°
    60 %
  • Donderdag
    4° / 1°
    50 %
  • Vrijdag
    7° / 1°
    70 %
Meer weer