LTO: hoogspanningsverbinding goede keuze

Combineren van de nieuwe 380 kV hoogspanningsverbinding tussen de Eemshaven en Diemen in één nieuwe mastenstructuur met de bestaande 220 kV-verbinding is winst voor de aanwezige agrarische bedrijven op dit traject. Dat vindt LTO Noord.

Door niet te kiezen voor de bundelingsversie wordt voorkomen dat er 2 hoogspanningsverbindingen naast elkaar worden aangelegd. Een optie waar LTO Noord niet voor was.

Met de plaatsing van een nieuwe hoogspanningsverbinding wordt de bestaande 220 kV-verbinding vervangen door een nieuwe. Daarmee wordt voorkomen dat 'gevoelige objecten' als boerderijen, woningen, scholen, crèches en kinderdagverblijven in de magneetveldzone komen te liggen.

Goed nieuws

'Dat is in lijn met het advies van de staatssecretaris van VROM uit 2005 en goed nieuws voor de agrarische sector', zegt Hilbrand Sinnema van LTO Noord Groningen. Boerderijen worden bij de aanleg zo veel mogelijk gemeden.

'De gecombineerde aanleg, waarbij de bestaande 220 kV hoogspanningsverbinding wordt vervangen door 2 nieuwe Wintrack masten, is voor de agrarische bedrijfsstructuur beter dan de bundelingsvariant', stelt hij.

Voorbereidingsbesluit

Voorlopig geldt er een voorbereidingsbesluit over een breedte van 230 meter langs het hele tracé. Daarbinnen gelden beperkingen voor bijvoorbeeld bouwactiviteiten voor agrarische bedrijven.

'Uiteraard vinden we dat de periode tot definitieve besluitvorming voor onze leden zo kort mogelijk moet gaan duren', benadrukt Sinnema.

Hoogspanningsmasten

Op het traject tussen Eemshaven en Diemen worden ongeveer 700 hoogspanningsmasten geplaatst. De bestaande 220 kV-verbinding is rond 2019 verwijderd.

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer