KPMG: 'Europese voedingsretail mist boot'
Europese retailers en producenten van levensmiddelen dreigen de boot naar de opkomende markten te missen. Dat concludeert KPMG op basis van onderzoek onder 350 bestuurders uit de sector.
Bedrijven in Europa investeren veel minder in nieuwe markten, zoals China, India en Rusland, dan hun concurrenten uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten of Azië.
Bovendien ontwikkelen Europese bedrijven maar in beperkte mate producten die speciaal bestemd zijn voor de buitenlandse markten, aldus KPMG. 'Veelal worden de producten die voor de thuismarkt bestemd zijn, aangepast aan de buitenlandse consument.'
Label
Bij bijna 40% van de bedrijven gaat het dan om aanpassingen aan bijvoorbeeld het label of de verpakking. Slechts een op de drie bedrijven vindt het product echt opnieuw uit voor een nieuwe doelgroep.
Dat in opkomende landen vaak moet worden samengewerkt met een lokale partner, zien veel bedrijven als belemmering om de stap te wagen. Als er dan iets misgaat, loopt hun reputatie schade op.
ANP
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson 5450
2013, P.O.A.
-
New Holland BOOMER 25
2019, € 14.500
-
Veiligheidsgewichtblok
Gebruikt, € 2.400
-
Claas Volto 1050 T
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Redacteur Regio Midden-Nederland
Nieuwe Oogst - Zwolle, Nederland
Redacteur Veehouderij
Nieuwe Oogst - Zwolle, Nederland
Sales Adviseur - Melkveehouderij en Gemengd Bedrijf
VOSSEN LABORATORIES Int. B.V. - NL
(Junior) toezichthouder Milieu Glastuinbouw
omgevingsdienst Haaglanden - Den Haag
Grondwerker / Vakman Infra
Boskalis - NL
Weer
-
Vrijdag14° / 7°70 %
-
Zaterdag15° / 7°70 %
-
Zondag15° / 5°20 %