Mechanisatiebeurs Agritechnica barst van het trekkernieuws

Agritechnica, de grootste mechanisatiebeurs ter wereld, grossierde in trekker- en machinenieuws. Alle grote merken hadden een nieuw model op de stand in het Duitse Hannover. Niet een elektrische of autonome proefballon, maar een die je direct kunt bestellen.

Mechanisatiebeurs+Agritechnica+barst+van+het+trekkernieuws
© Frits Huiden

Deutz-Fahr trok de aandacht met zijn 8-serie met vermogens tot 340 pk. De trekker heeft nu ook een vierstijlencabine en geen Deutz-motor, maar een van FPT onder de kap. Claas, New Holland, Case IH, Steyr, Fendt en JCB toonden hun nieuwe design en trokken dat door naar een deel van de rest van het gamma.

Het Russische Rostelmash was niet aanwezig. Des te meer ruimte voor zijn voormalig en Canadese zustermerk Versatile om de Nemesis-trekkers met ZF-cvt en 200 pk Cummins-motoren te tonen.

Nog nadrukkelijker aanwezig dan voorgaande jaren op de Duitse beursvloer zijn Aziaten, met een vloed aan merken en een uitgebreid machinegamma. Soms nog basaal van bouw, maar veel vaker zijn het moderne trekkers met slimme technieken en duurzame aandrijvingen, waarmee ze grotendeels voldoen aan westerse maatstaven.


Steyr toont zijn nieuwe design op de Agritechnica.
Steyr toont zijn nieuwe design op de Agritechnica. © Frits Huiden

Het Chinese Zoomlion is een goed voorbeeld met zijn 350 pk zware hybride trekker en een flinke combine, eveneens met hybride aandrijving. Het bedrijf dat eigenaar is van het Duitse Rabe, en dus ook een fluogele ploeg op de stand toont, heeft net als zijn regiogenoten flinke ambities om Europa te veroveren.

Op het gebied van elektrische aandrijving viel, naast de talloze shoveltjes en verreikers op een accu, John Deere het meest op. Na de overname van accuproducent Kreisel en jaren van testen in Californië met een smalspoortrekker, staat er nu een volledig elektrisch model dat vanaf 2028 in Europa aan de slag kan op elk akkerbouw- of veehouderijbedrijf.

Het is geen omgebouwd model, maar nieuw ontworpen, dus zonder transmissie en mechanische aandrijving. Elektromotoren drijven direct de wielen, PTO en hydropompen aan. De vijf ingebouwde accupakketten leveren 130 pk en er is 4 tot 8 uur te rijden zonder bij laden.


Deutz-Fahr met vierstijlencabine en FPT-motor.
Deutz-Fahr met vierstijlencabine en FPT-motor. © Frits Huiden

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 10°
    100 %
  • Zaterdag
    9° / 6°
    70 %
  • Zondag
    7° / 4°
    10 %
Meer weer