Consumenten gevoeliger voor dierenwelzijn dan klimaat

'Als varkenshouder ben je producent, consument en burger en handel je ook zo', zegt programmamanager ketenconcepten Anne-Corine Vlaardingerbroek van vleesverwerker Van Loon Group. 'Niemand wil te veel betalen. Iedereen kijkt wat het beste bij zijn portemonnee en levensstijl past. Consumenten zijn gevoeliger voor dierenwelzijn dan voor klimaat. Klimaat is een wat meer abstract begrip en klinkt voor veel mensen afstandelijker dan iets wat de dieren aangaat.'

Consumenten+gevoeliger+voor+dierenwelzijn+dan+klimaat
© Koos Groenewold

Op vrijdag 12 september sprak Vlaardingerbroek zo'n tachtig varkenshouders toe tijdens een regiobijeenkomst van veevoerconcern ForFarmers bij de brouwerij van Grolsch in Enschede. Thema van deze bijeenkomst was 'Van varkensvisie tot vakmanschap'. 'We werken goed samen met onze boeren en retailers en spelen in op markttrends en ontwikkelingen. Krachten bundelen en samen pilots uitvoeren is de weg die we samen willen gaan', vertelde de programmamanager ketenconcepten.

Verkoopleider Willie-Jan Tomassen van ForFarmers sloeg een brug tussen de veranderingen in de wereld van bieren en de varkenshouderij. De trend van alcoholvrij bier met smaakjes is onmiskenbaar. 'Je kunt als bierbrouwer je kop in het zand steken en op termijn verdwijnen of je past je aan en speelt met vakmanschap in op marktontwikkelingen', zegt hij. 'Dat geldt ook voor de varkenshouderij. Wensen van consumenten veranderen en daarmee ook de eisen richting varkenshouders.'


Hybride vlees

Wat er volgens Vlaardingerbroek zeker op het bord van de consument komt te liggen, zijn hybride varkensvleesproducten. 'Het toevoegen van een eiwitisolaat uit veldbonen en erwten aan ons gehakt past in de eiwittransitie. Gemak en smaak komen daarin samen, net als duurzaamheid en het betaalbaar en bereikbaar houden van dierlijke eiwitten. Want dat is waar wij als Van Loon Group voor staan; gezonde voeding mag namelijk geen luxe zijn. Vandaar dat wij samen met onze klanten winnen door de meest duurzame, gezonde en lekkere vlees- en convenienceproducten voor iedereen bereikbaar te maken.'

Voor lokaal en circulair in gesloten ketens ziet de programmamanager ketenconcepten afzetperspectieven. 'Jongeren zijn vaker flexitariër. Maar als ze vlees eten, willen ze gemak, kwaliteit en genieten van duurzame en gezonde producten.'


Aandachtspunt

De perceptie van varkensvlees op het punt van gezondheid en milieu is een aandachtspunt. 'Varkensvlees wordt als ongezonder bestempeld met meer impact op het klimaat dan pluimveevlees', constateert Vlaardingerbroek. 'Ook het optimaal vierkant kunnen verwaarden van kippenkarkassen.'

De rundveevleesconsumptie in de Europese Unie zal volgens de programmamanager ketenconcepten verder dalen. Ze baseert zich daarbij op Europees onderzoek. 'De beschikbaarheid van het aantal zoogkoeien zal met 9 procent afnemen en de vleesprijs zal verder stijgen. Dat maakt vlees minder bereikbaar en betaalbaar voor consumenten. Daarom zijn wij onze eigen rundvleesketen aan het opzetten waarin duurzaamheid en efficiëntie samengaan.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    17° / 12°
    80 %
  • Woensdag
    18° / 12°
    80 %
  • Donderdag
    20° / 14°
    20 %
Meer weer