'Tevreden medewerkers zijn de beste ambassadeurs'
Het is zomer, de periode van vakantie en zeker voor scholieren de tijd om aan iets anders te denken dan aan hun school. Traditioneel is het ook de tijd dat velen van hen een bijbaantje zoeken. De tuinbouw is dan een optie. Het animo echter om in kassen te werken lijkt er in iets mindere mate te zijn dan vroeger. Maar veel glastuinders doen nog steeds extra hun best om ook deze tijdelijke arbeidskrachten aan zich te binden.

Als belangenorganisatie vinden wij dat belangrijk. Het zorgt voor instroom in de sector van jonge mensen van buitenaf. Speciaal voor de doelgroep van 16- en 17-jarige scholieren is Glastuinbouw Nederland enkele jaren geleden gestart met het initiatief Vlog uit de Kas. Daarbij is het de bedoeling dat de scholieren zelf een vlog opnemen waarin ze vertellen over hun vakantiewerk en over het bedrijf waar ze werken.
Deze vlogs plaatsen wij op onze sociale media en op onze website. Soms zijn het behoorlijk professionele bijdrages en soms is het iets meer 'houtje-touwtje'. Maar dat maakt niet uit, het geeft vooral een mooi en ontwapenend inzicht van hoe jonge mensen de glastuinbouw beleven. Ook voor de ondernemers en het eigen vaste personeel kan dat verhelderend zijn. Vaak realiseren we ons vanuit de sector onvoldoende hoe de buitenwereld ons bekijkt.
We moedigen tuinders daarom ook aan om de scholieren die op hun bedrijf werken een mooie rondleiding te geven, eventueel aangevuld met een presentatie over de sector en de producten die worden geteeld. Overigens geldt dit niet alleen voor de vakantiewerkers, maar ook voor arbeidsmigranten of andere nieuwe personeelsleden. Goed werkgeverschap en binden van personeel loont altijd. Het levert voordelen op als mensen enthousiast zijn om te werken en graag terugkomen. Werkgevers en werknemers weten dan wat ze aan elkaar hebben.
De vlogs geven vooral een mooi en ontwapenend inzicht van hoe jonge mensen de glastuinbouw beleven
In de strategie van Glastuinbouw Nederland hebben we, naast arbeid, energie, plantgezondheid en water, gekozen voor gezondheid en geluk als overkoepelend thema. Het verhaal over de teelt van gezonde producten en van producten die mensen gelukkig maken, willen we als sector aan de grote klok hangen.
Maar er is geen groot budget voor dure publiekscampagnes. Tuinders moeten daarom zelf vooral het mooie verhaal vertellen, al kunnen ze dat daarnaast ook heel goed laten doen door hun personeel. De ervaring leert nu eenmaal dat medewerkers die tevreden zijn over hun werkgever en over hun werk meestal de beste ambassadeurs zijn voor de sector waarin ze actief zijn.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners




Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
JOHN DEERE X117R ZITMAAIER (HAE) #692764
Gebruikt, € 4.148
-
Lely Splendimo 320FC Frontmaaier
2014, P.O.A.
-
Honda HF2417K4 HB
2018, P.O.A.
-
Alltrec 4810T (HIL) #21051
Gebruikt, € 45.000
Vacatures
Medewerker Akkerbouw
Landbouwbedrijf Oosthof - Rilland
Redacteur Business & Markten
Nieuwe Oogst - Zwolle, Nederland
Veldmedewerker Pacht Provinciale gronden (16-24 uur)
Provincie Fryslân - NL
Gezocht: enthousiaste expert in landbouw en verkeer voor het schrijven van nieuwe examenvragen
CBR - NL
Docent – adviseur bodemgebruik/voederteelt
HAS green academy - 's-Hertogenbosch
Weer
-
Maandag16° / 8°10 %
-
Dinsdag16° / 9°30 %
-
Woensdag16° / 8°20 %