'Tevreden medewerkers zijn de beste ambassadeurs'

Het is zomer, de periode van vakantie en zeker voor scholieren de tijd om aan iets anders te denken dan aan hun school. Traditioneel is het ook de tijd dat velen van hen een bijbaantje zoeken. De tuinbouw is dan een optie. Het animo echter om in kassen te werken lijkt er in iets mindere mate te zijn dan vroeger. Maar veel glastuinders doen nog steeds extra hun best om ook deze tijdelijke arbeidskrachten aan zich te binden.

%27Tevreden+medewerkers+zijn+de+beste+ambassadeurs%27
© Dirk Hol

Als belangenorganisatie vinden wij dat belangrijk. Het zorgt voor instroom in de sector van jonge mensen van buitenaf. Speciaal voor de doelgroep van 16- en 17-jarige scholieren is Glastuinbouw Nederland enkele jaren geleden gestart met het initiatief Vlog uit de Kas. Daarbij is het de bedoeling dat de scholieren zelf een vlog opnemen waarin ze vertellen over hun vakantiewerk en over het bedrijf waar ze werken.

Deze vlogs plaatsen wij op onze sociale media en op onze website. Soms zijn het behoorlijk professionele bijdrages en soms is het iets meer 'houtje-touwtje'. Maar dat maakt niet uit, het geeft vooral een mooi en ontwapenend inzicht van hoe jonge mensen de glastuinbouw beleven. Ook voor de ondernemers en het eigen vaste personeel kan dat verhelderend zijn. Vaak realiseren we ons vanuit de sector onvoldoende hoe de buitenwereld ons bekijkt.

We moedigen tuinders daarom ook aan om de scholieren die op hun bedrijf werken een mooie rondleiding te geven, eventueel aangevuld met een presentatie over de sector en de producten die worden geteeld. Overigens geldt dit niet alleen voor de vakantiewerkers, maar ook voor arbeidsmigranten of andere nieuwe personeelsleden. Goed werkgeverschap en binden van personeel loont altijd. Het levert voordelen op als mensen enthousiast zijn om te werken en graag terugkomen. Werkgevers en werknemers weten dan wat ze aan elkaar hebben.

De vlogs geven vooral een mooi en ontwapenend inzicht van hoe jonge mensen de glastuinbouw beleven

Adri Bom-Lemstra, voorzitter Glastuinbouw Nederland

In de strategie van Glastuinbouw Nederland hebben we, naast arbeid, energie, plantgezondheid en water, gekozen voor gezondheid en geluk als overkoepelend thema. Het verhaal over de teelt van gezonde producten en van producten die mensen gelukkig maken, willen we als sector aan de grote klok hangen.

Maar er is geen groot budget voor dure publiekscampagnes. Tuinders moeten daarom zelf vooral het mooie verhaal vertellen, al kunnen ze dat daarnaast ook heel goed laten doen door hun personeel. De ervaring leert nu eenmaal dat medewerkers die tevreden zijn over hun werkgever en over hun werk meestal de beste ambassadeurs zijn voor de sector waarin ze actief zijn.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    21° / 12°
    0 %
  • Donderdag
    23° / 12°
    5 %
  • Vrijdag
    24° / 14°
    5 %
Meer weer