MOB naar rechter voor natuurvergunning vliegvelden Eindhoven en Rotterdam
Milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) heeft officieel bezwaar gemaakt tegen het besluit dat Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport geen natuurvergunning hoeven te verwerven. De organisatie stapt samen met andere organisaties naar de rechtbank in Arnhem.

Het kabinet heeft gesteld dat de luchthavens op basis van milieutoestemmingen uit het verleden mogen opereren. MOB-voorzitter Johan Vollenbroek is het niet eens met deze conclusie. 'De vliegvelden Eindhoven en Rotterdam zijn sinds de jaren negentig gestaag gegroeid. Op dit moment vinden er dan ook veel meer vliegtuigbewegingen plaats dan in het verleden was toegestaan.'
MOB vindt dat de groei er ook voor zorgt dat de negatieve effecten van deze luchthavens voor de omliggende natuur zijn toegenomen. 'Deze schadelijke effecten worden vooral veroorzaakt door stikstofdepositie, maar ook verstoring door geluid en licht van bijvoorbeeld vogelsoorten spelen een rol.'
Schadelijke effecten
Als beide luchthavens de huidige exploitatie willen voortzetten, dan betekent dit volgens MOB dat zij 'op een andere wijze hun schadelijke effecten moeten mitigeren'. Dit betekent onder meer de stikstofemissie van de luchthaven moeten compenseren door elders stikstofruimte te kopen.
In juni stelde de toenmalige demissionair minister Christianne van der Wal voor Natuur en Stikstof dat ze de twee luchthavens wel een bovengrens oplegt voor de stikstofuitstoot van het vliegverkeer. Maar ze schreef ook dat 'bestaande rechten' onherroepelijk zijn. Daarom is volgens haar een natuurvergunningplicht niet aan de orde.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
New Holland T6.155 Electro Command
2014, P.O.A.
-
Pottinger Jumbo 8010L
2016, P.O.A.
-
Valtra T162e Versu
Gebruikt, P.O.A.
-
Case IH VESTRUM 110 CVX
2021, P.O.A.
Weer
-
Zaterdag19° / 6°5 %
-
Zondag19° / 7°0 %
-
Maandag20° / 6°10 %