Potplantenkweker: 'Afwachten hoe markt circulair verhaal oppikt'

Een circulaire verkooplijn ontwikkelen waar geen plastic in is verwerkt, dat had Elstgeest Potplanten al enige jaren voor ogen. Met de introductie van de Natural Gift Dieffenbachia's is dat gelukt. Het leverde een nominatie op voor de themaprijs Circulair Ondernemen van de Tuinbouw Ondernemersprijs.

Potplantenkweker%3A+%27Afwachten+hoe+markt+circulair+verhaal+oppikt%27
© Koen van Wijk

Op het logo van Elstgeest Potplanten in het Zuid-Hollandse Nieuwe Wetering prijkt een speels kikkertje. Het is de blue jeans frog, een diertje dat leeft in de regenwouden van Costa Rica. In dit Midden-Amerikaanse land ligt ook de oorsprong van de dieffenbachia, een van de belangrijkste producten van de potplantenkwekerij. Het kikkertje leeft in symbiose met de groenblijvende plant en legt zijn eitjes in de bladoksels.

'Dit vonden wij een leuk gegeven om een kikkertje in ons logo te verwerken', legt Rob Wubben uit. Hij is operationeel directeur van het glastuinbouwbedrijf dat in januari nog werd genomineerd voor de themaprijs Circulair Ondernemen van de jaarlijkse Tuinbouw Ondernemersprijs vanwege de nieuw ontwikkelde verpakkingslijn.


Familiebedrijf

Het familiebedrijf Elstgeest Potplanten bestaat 75 jaar en heeft Joris Elstgeest als eigenaar. Op 2 hectare kweekt het bedrijf met zo'n 25 medewerkers een ruim assortiment dieffenbachia, hangplanten en Ludisia, oftewel aardorchideeën. De planten worden verkocht onder de eigen consumentenmerken Natural Gift, Purify Green, Hang on Green en Earth Orchid.

Wij wilden al jaren een productielijn zonder plastic ontwikkelen

Rob Wubben, operationeel directeur bij Elstgeest Potplanten in Nieuwe Wetering

'Wij houden ervan om met enige regelmaat een noviteit te introduceren', zegt Wubben. 'Zo zijn ook onze consumentenmerken ontstaan. De laatste jaren waren we op zoek naar een manier om een geheel duurzame lijn te introduceren zonder plastic materialen. Die lijn hebben wij nu voor ons merk Natural Gift.'


Biologisch afbreekbaar

Een belangrijk verschil is volgens hem dat de plant na het verstrijken van zijn levensduur met pot en al in de gft-bak kan. Elstgeest Potplanten gebruikt namelijk een nieuw potje dat is gefabriceerd van biologisch afbreekbaar materiaal.

'Deze potjes zijn geperst uit stevig papierpulp. Hoewel we diverse maten kweken, zijn we begonnen met de potmaat 12 centimeter. Omdat het een pilot is, beperken we deze productlijn nog tot één maat. Het opkweken gebeurt trouwens nog in recyclebare plastic potten. Na de teelt verpotten we de planten', licht de operationeel directeur toe.


Oppotmachine

Biologisch afbreekbare potten waren al in meerdere opties verkrijgbaar, maar ze moeten ook passen in het productieproces, zegt Wubben. 'Daar ging veel aandacht naar uit. De potjes die we hebben gekozen, passen in onze oppotmachine. Dat was een belangrijke voorwaarde. Als de markt groter wordt, kan een nieuwe oppotmachine alsnog in beeld komen.'

Naast een afbreekbare pot waren er nog wat vraagstukken op te lossen om tot de circulaire lijn te komen. 'Normaal zit er een plastic beschermhoes om een kamerplant. Die gaat er vaak al snel vanaf in de handelsketen. Dus vroegen we ons af: is die hoes wel nodig? Na een onderzoek met simulaties van het plantentransport onder zowel warme als koude omstandigheden trokken we de conclusie dat de plant goed zonder hoes kan zonder beschadigd te raken verderop in de keten', zegt de operationeel directeur.


Alternatieven gezocht

Ook voor de etiketten, stekertjes en trays werd een alternatief gezocht. 'De stekers zijn nu van onbehandeld bamboe. De etiketten zijn gemaakt van stonepaper, een afbreekbaar restproduct uit steengroeven waardoor er geen houtkap nodig is. Ze worden bedrukt met biologisch afbreekbare inkt. Tot slot hebben we voor kartonnen trays gekozen. Die zijn makkelijk te recyclen voor onze klanten', zegt Wubben.

Dankzij de circulaire verpakkingen is Natural Gift het meest duurzame consumentenlabel van het potplantenbedrijf. De productie van de dieffenbachia-lijn was al extra duurzaam gemaakt met gebruik van zo min mogelijk gewasbeschermingsmiddelen en volledige afvalscheiding binnen het productieproces. Zo wordt de slogan 'plant with a green message' geladen.


De potjes in de circulaire productielijn zijn geperst uit stevig papierpulp.
De potjes in de circulaire productielijn zijn geperst uit stevig papierpulp. © Koen van Wijk

Technisch is het gelukt met de circulaire productielijn, maar of de markt het gaat omarmen, is nog een ander punt, beseft de plantenkweker maar al te goed. Vooralsnog bedraagt het aandeel dat via de circulaire lijn naar de klant gaat slechts 3 procent van de afzet. Elstgeest Potplanten hoopt dit seizoen door te groeien naar 5 tot 10 procent van de totale verkoop.

'Het vraagt ons extra energie om dit in de markt te zetten, want voor tuincentra en consumenten in Nederland is de aandacht voor circulariteit nog steeds niet vanzelfsprekend. We betrekken daar onze klanten bij en verwachten van hen ook een inspanning', zegt de operationeel directeur. Het is volgens hem vooral de kunst om dit duurzame product, dat niet biologisch is geteeld, een herkenbare plek in de winkel te geven.


Marketing

Op marketinggebied is Elstgeest Potplanten heel actief. De afgelopen tien jaar speelt de kwekerij met nieuwe plantconcepten en bijbehorende websites in op de laatste groen- en lifestyletrends. Daarbij wordt nauw samengewerkt met de afnemers. Dat zijn vooral groothandelaren in groen.

'Wij willen ons onderscheiden in de keten en vinden consumentenmerken daar de goede manier voor. Daarmee kun je communiceren over de planten zelf en de verzorging die ze nodig hebben. Ook via sociale media doen we dat. Daarvoor schakelen we een gespecialiseerd bureau in', zegt Wubben.


Marktpositie uitbouwen

Groeien in omvang is geen doel op zich voor de kwekerij, maar de marktpositie uitbouwen wel. 'We willen zoveel mogelijk klanten blijven beleveren voor de prijs die wij voor onze planten vragen. Want onze manier van werken kost wat meer', benadrukt de operationeel directeur.

'We maken veel gemengde orders klaar, volledig gereed om af te leveren aan de eindafnemer. In plaats van leveren per Deense kar, voorzien wij elk traytje apart van informatie over het afleveradres en track-and-tracecodes. Het bieden van deze service aan onze afnemers is voor het bedrijf ook een manier om zich te onderscheiden van andere kwekers', licht Wubben toe.


Duurzaamheid

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Dat bewijst Elstgeest Potplanten met de ontwikkeling van de plasticvrije productlijn. Ook op andere punten werkt het bedrijf aan verduurzaming, zoals op het gebied van potgrondmengsels. 'Veenvrij produceren is een belangrijk issue in de sierteelt. Wij hebben al verschillende proeven gedaan met alternatieve mengsels, maar we hebben er nog geen gevonden die de kwaliteit van veen benadert', zegt de operationeel directeur.

Wubben zegt dat hij bekend is met de opties en somt de mogelijkheden op: van kokos, houtvezel, bark, perlite tot puimsteen. 'We blijven verder zoeken naar een goed alternatief. Als het moment komt dat we geen veen meer mogen gebruiken in onze potgrond, dan willen wij er klaar voor zijn. Voor de Britse markt verwacht ik dat dit binnen vijf jaar al zover is.'

Groot-Brittannië loopt in deze ontwikkeling voorop, maar is nu geen grote markt voor Elstgeest Potplanten. 'Nederland, Duitsland en Frankrijk zijn onze belangrijkste afzetmarkten, maar we leveren in principe door heel Europa. Van de Scandinavische landen tot en met Zuid-Italië', licht de operationeel directeur toe.


Dieffenbachia heeft voor de opkweek in de kas niet veel lichtinval nodig.
Dieffenbachia heeft voor de opkweek in de kas niet veel lichtinval nodig. © Koen van Wijk

Dieffenbachia groeit van origine in het regenwoud in Midden-Amerika in de schaduw van hoge bomen. Daarom wordt ook het klimaat in de kas zo gestuurd dat de lichtinval niet te groot wordt. Vanaf maart tot en met september is de hoeveelheid natuurlijk licht in Nederland eigenlijk te groot voor dit gewas.

'Dat lichtoverschot schermen we weg met een schermdoek en vanaf maart krijten we de kas met een diffuse coating', legt Wubben uit. 'Met deze ingrepen houden we behalve licht ook in het seizoen een teveel aan warmte weg uit de kas. Onze planten hebben een gemiddelde etmaaltemperatuur van 21 graden Celsius nodig.'


Rob Wubben, operationeel directeur bij Elstgeest Potplanten in Nieuwe Wetering
Rob Wubben, operationeel directeur bij Elstgeest Potplanten in Nieuwe Wetering © Koen van Wijk


Bedrijfsgegevens

Naam: Rob Wubben Bedrijf: Elstgeest Potplanten Plaats: Nieuwe Wetering (ZH) Grootte: 2 hectare Elstgeest Potplanten produceert jaarlijks zo'n 1 miljoen groene kamerplanten (Dieffenbachia en hangplanten) en aardorchideeën (Ludisia). Afhankelijk van het productieproces werken er twintig tot dertig mensen bij de kwekerij. Rob Wubben kwam negen jaar geleden in dienst en is operationeel directeur.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    24° / 11°
    20 %
  • Vrijdag
    22° / 16°
    80 %
  • Zaterdag
    21° / 15°
    80 %
Meer weer