'Tuinder moet ambassadeur van sector zijn'

Met de introductie van de toolkit 'Gezondheid & Geluk' wil Glastuinbouw Nederland ondernemers ondersteunen bij hun ambassadeurschap voor de sector. 'Dat onze sector een belangrijke bijdrage levert aan de gezondheid en het geluk van miljoenen consumenten is nog onvoldoende bekend. We hebben ambassadeurs nodig om dit verhaal te vertellen en wie kunnen dat nou beter zijn dan de telers zelf', legt Jakoline van Straalen van de brancheorganisatie uit.

%27Tuinder+moet+ambassadeur+van+sector+zijn%27
© Anton Dingemanse

Door meer interactie met de samenleving hoopt Glastuinbouw Nederland dat de waardering voor de sector weer toeneemt. 'Samen kunnen we begrip en sympathie kweken. Dat bereiken we door ons verhaal vaker te vertellen, te luisteren naar onze omgeving en zichtbaar te maken hoe wij werken aan een gezonde en groene samenleving', vertelt Van Straalen. 'De nieuwe toolkit biedt tuinders een pasklaar hulppakket voor hun rol als ambassadeur van de sector.'

Tuinders kunnen binnen het platform aangeven aan welke doelgroep ze hun verhaal willen vertellen en krijgen daar verschillende tips voor. Dat kan zijn van het actief mensen uitnodigen voor een bezoek aan het bedrijf tot het meedoen met buurtactiviteiten om interesse te tonen in de omgeving en buren te leren kennen. 'De toolkit blijven we de komende periode aanvullen met meer tips', aldus Van Straalen.


Vijf hoofdstukken

Een van de telers die het ambassadeurschap al heeft omarmd, is chrysantenkweker Wouter Duijvesteijn van Beyond Chrysant in het Zuid-Hollandse Hoek van Holland. In samenwerking met Glastuinbouw Nederland heeft hij vijf borden ontworpen die symbool staan voor vijf hoofdstukken uit 'het verhaal van de tuinbouw'. Dit begint bij de keuze op het gebied van genetica en eindigt bij de rol van de kas in het landschap.

De glastuinbouw kan de CO2-overschotten uit andere sectoren benutten

Wouter Duijvesteijn chrysantenkweker in Hoek van Holland

De vijf borden komen in het nog op te zetten Experience Center van Beyond Chrysant te hangen. 'In het Experience Center willen we het verhaal van de tuinbouw vertellen terwijl we een route door ons bedrijf lopen', licht Duijvesteijn toe. 'Ik vind het belangrijk om te laten zien waarom de glastuinbouw van meerwaarde is voor Nederland. En ik hoop dat steeds meer telers die rol op zich willen nemen.'

Volgens Duijvesteijn beseffen consumenten en politici zich nog niet dat de glastuinbouw een oplossing kan bieden voor de landbouwproblematiek. 'Als sector kunnen wij CO2-overschotten uit andere sectoren benutten. Op ons eigen bedrijf passen we bijvoorbeeld al stikstof uit varkensmest toe. En wie weet kunnen we daar in de toekomst ook fosfaat uit halen. De kansen voor het omzetten van mest naar meststoffen zijn groot, maar dan moeten we niet alle boeren uit Nederland jagen.'


Circulaire economie

Met dit soort initiatieven toont de sector aan dat deze een belangrijke schakel is in de route naar een circulaire economie, stelt Duijvesteijn. 'Wij zijn de enige sector die de mogelijkheid heeft om het energienet te stabiliseren en energie op te wekken voor de maatschappij. Wij kunnen daarnaast afvalstromen, waaronder CO2 uit de industrie, benutten in de teelt. En we kunnen misschien in de toekomst wel biomassa terugbrengen naar de veehouderij.'

Duijvesteijn benadrukt dat telers niet op elk vlak een inspanning kunnen leveren. 'Binnen ons bedrijf doen we vooral veel met hergebruik van reststromen. Wij produceren iedere dag afval. Daar maken we papier, hoezen of bouwmaterialen van. Andere ondernemers focussen juist volledig op het energiedossier. Zo vullen we elkaar aan.'

Wel is de kweker ervan overtuigd dat de opinie vanuit de maatschappij verandert wanneer meer tuinders naar buiten treden met hun verhaal. 'We moeten de maatschappij zelf laten zien hoe belangrijk we zijn. En in mijn ogen is het verhaal van de tuinbouw blijven vertellen de enige manier om dat te bereiken.'


Maatschappelijke waardering neemt niet langer toe

De maatschappelijke waardering neemt voor de meest agri- en foodsectoren niet langer toe. Dat werd eind vorig jaar duidelijk in de Agrifoodmonitor 2022 van Wageningen University & Research. Het is de eerste daling van de maatschappelijke waardering sinds 2018. De peiling wijst verder uit dat de ondervraagde consumenten het positiefst zijn over de akker- en tuinbouw en het minst positief over de varkens- en pluimveehouderij. Wel schatten ze de duurzaamheidsinspanningen vanuit de akkerbouw, tuinbouw en voedingsmiddelenindustrie lager in dan tijdens eerdere meetmomenten.

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 7°
    90 %
  • Zondag
    16° / 9°
    70 %
  • Maandag
    17° / 8°
    70 %
Meer weer