Nederlandse blauwe bes doet het goed bij Plus

In het seizoen bestelt Plus Supermarkten alleen blauwe bessen van Nederlandse telers. De supermarktketen wil dit ook gaan toepassen voor andere Nederlandse AGF-producten.

Nederlandse+blauwe+bes+doet+het+goed+bij+Plus
© Gerard Vrakking Fotografie

Van half juni tot half september zijn alle blauwe bessen bij de supermarkten van Plus afkomstig van zeven Nederlandse kleinfruittelers. Dat is al zo sinds 2020. Aanleiding was dat het teeltareaal van blauwe bessen in Nederland afnam naar 920 hectare, terwijl dat van 2015 tot 2019 was gegroeid van 737 tot 949 hectare.

Ook kon de blauwe bes zich nog steeds verheugen in een toenemende populariteit. Dit was in lijn met een stijging van de omzet voor de fruitsoort in de Nederlandse supermarkten van 2013 tot 2017 met ruim 250 procent.


Concurrentie

Oorzaak van de daling van het areaal was de concurrentie vanuit het buitenland. Dat strookte niet met de doelstelling van Plus om zoveel mogelijk lokaal in te kopen en alleen ver weg als dat niet anders kan, legt Arnold Kreukniet, category manager AGF, uit. Daarom kocht Plus de blauwe bessen in het seizoen voortaan in bij Nederlandse telers.

Afzetorganisaties FruitMasters en Theee Greenery, waarvan Plus de blauwe bessen afneemt, ontwierpen samen met de retailketen een inkoopproces voor de gesloten keten, om de teelt van de bessen in Nederland te bevorderen. Brandmanager Marketing & Communicatie Helen Schoots van FruitMasters vertelt dat dit ook is bedoeld om de afzet van Nederlandse blauwe bessen te stimuleren.

Consumenten inspireren

Met het inkoopconcept willen de drie organisaties consumenten inspireren met proeverijen en point-of-salesmateriaal en telers een gegarandeerde afname te bieden van hun producten. 'In het algemeen neemt de consumptie van fruit in Nederland af, hoewel we een opleving hebben gezien tijdens de coronacrisis', zegt Schoots. 'Gelukkig is er steeds meer belangstelling voor zachtfruit. En blauwe bessen zijn natuurlijk heerlijk.'

Zeven telers, verspreid over Nederland, die aan FruitMasters of The Greenery leveren zijn aangesloten bij het initiatief. De verschillende locaties zijn volgens Kreukniet gekozen om het risico op een misoogst, bijvoorbeeld vanwege het weer, te spreiden.


Teeltomstandigheden

'De teeltomstandigheden zijn in andere landen soms beter. Maar we kunnen de consument met de Nederlandse blauwe bessen een kwalitatief goed, duurzaam en vers product bieden', benadrukt Kreukniet.
Gerard Vrielink, samen met zijn vrouw Johanneke eigenaar van de Greftenhoeve in het Overijsselse Vriezenveen, is enthousiast dat de blauwe bessen die hij op 13 hectare teelt in Nederlandse supermarkten terechtkomen. 'Onze bessen hebben meer smaak dan die uit bijvoorbeeld Spanje en Marokko, omdat wij andere vroege, midden en late rassen telen', laat hij weten. 'Bovendien zijn ze sneller in de winkel en daarom verser.'
De teler levert zijn bessen aan Plus via FruitMasters, waarmee hij al jaren een goede relatie heeft. Beide organisaties zijn volgens hem kritisch op de kwaliteit, waarvoor zij normen hebben die voor alle zeven telers gelden.


Geen hogere prijs

Plus vraagt geen hogere prijs aan de consument dan de concurrentie, maar de vergoeding is voor de aangesloten telers wel aantrekkelijk. Kreukniet geeft aan dat alle telers het On the Way to PlanetProof-certificaat hebben en daarmee aan strenge eisen voldoen wat betreft duurzaamheid, natuur, milieu en klimaat. 'Wij willen graag dat onze leveranciers verantwoord ondernemen met aandacht voor het klimaat.'

Consumenten zijn enthousiast over de Nederlandse blauwe bessen bij de supermarkten van Plus. Dit is onder andere te danken aan de uitingen in de winkels en online, zoals in een folder waarin de telers worden genoemd.
Schoots geeft aan dat van week 28 tot en met week 31 demo's in vijftig Plus-winkels zijn gepland, met een demotafel waar consumenten informatie kunnen krijgen en blauwe bessen kunnen proeven.

De medewerker van FruitMasters vertelt dat soortgelijke activiteiten vorig jaar succesvol zijn geweest en dat Plus een publicatie aan de blauwebessentelers heeft gewijd in het eigen magazine.


Bedrijfsfilosofie

Het seizoen voor de Nederlandse blauwe bessen loopt, een beetje afhankelijk van het weer, van week 27 tot week 39. Ongeveer een vijfde van het jaar. De rest van het jaar komen de blauwe bessen van Plus uit het buitenland.
De totale wereldproductie van blauwe bessen bedroeg in 2018 950 miljoen kilo per jaar, waarvan Nederland 9,3 miljoen kilo produceerde. Dat is nog niet eens 1 procent van het totaal.

Plus hoeft zich naar de verwachting van de AGF-category manager met de huidige zeven telers geen zorgen te maken over voldoende beschikbaarheid van Nederlandse blauwe bessen voor de circa 290 supermarkten. Dat is ook niet nodig na de recente samenvoeging van Plus met Coop, waarvoor de ongeveer driehonderd Coop-winkels tot en met 2025 worden omgebouwd tot Plus-winkels.


Eerlijke prijs

Wat betreft de gestegen energie- en grondstoffenprijzen en de inflatie hebben supermarktketen Plus en de twee afzetorganisaties overleg met de blauwebessentelers. 'Wij blijven streven naar een eerlijke prijs voor onze telers', geeft Kreukniet aan. 'Maar met de huidige ontwikkelingen is er zeker sprake van een spanningsveld.'

Het concept met de blauwe bessen is anderzijds zo succesvol en in lijn met de bedrijfsfilosofie dat de supermarktketen het wil uitbreiden naar andere artikelgroepen. Als voorbeeld noemt Kreukniet Nederlandse watermeloenen, maar hij ziet ook kansen voor andere Nederlandse AGF-producten, zoals peulvruchten.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    24° / 15°
    30 %
  • Zaterdag
    23° / 14°
    10 %
  • Zondag
    23° / 14°
    20 %
Meer weer