Prijswijzer biedt inzicht in prijsopbouw eieren

Onze Markt is donderdag de ei-PrijsWijzer gestart. Hiermee wil ze consumenten informeren over de prijsopbouw van eieren in de supermarkt. Onze Markt is een consumentenbeweging en voedselmerk dat zich inzet voor eerlijke prijzen en een transparant voedselsysteem.

Prijswijzer+biedt+inzicht+in+prijsopbouw+eieren
© Ger Loeffen

Via de ei-PrijsWijzer kunnen consumenten tot 5 juni stemmen over de prijsopbouw en eisen van eieren. Onze Markt wil deze eieren in het najaar op de markt brengen. Het doel daarvan is pluimveehouders een eerlijke prijs te geven voor hun product. Ze kunnen hierdoor investeren in de verduurzaming van hun bedrijf. Onze Markt baseert de prijswijzer op onderzoek en input vanuit pluimveehouders, ZLTO en Wageningen University & Research.

Bezoekers van de de ei-PrijsWijzer-website kunnen hun eisen invullen en zien vervolgend in hoeverre dat de prijs van eieren bepaalt. Zo zorgt de keuze voor een verpakking van pulp voor een verschil van 3 cent voor een pakje van zes eieren ten opzichte van een verpakking van plastic. De keuze voor witte eieren zorgt voor een positief verschil in milieuvriendelijkheid ten opzichte van bruine eieren en de witte variant is 9 cent goedkoper.


Aan de slag met boeren

Aan de hand van de stemmen in de PrijsWijzer wordt bepaald hoe het uiteindelijke product tot stand komt. Onze Markt gaat daarna aan de slag met het vinden van boeren, telers, verwerkers en supermarkten. Vervolgens liggen de eieren in juli in de schappen. Het merk bracht vorig jaar op dezelfde manier al Onze Aardappelen op de markt, die te vinden zijn bij in driehonderd Coop-supermarkten.


Prijstransparantie voor consumenten is volgens initiatiefnemer Minne Baukema van Onze Markt een belangrijk doel. 'Veel merken zijn heel geheimzinnig over hoe de prijs van een product precies wordt opgebouwd. Vaak verdwijnt een groot deel bijvoorbeeld in marketingpotjes.'


Keuzes ontwikkelingsproces

Consumenten weten hierdoor niet precies waar hun geld naartoe gaat. 'Wij leggen de macht van onze producten terug bij de consument. Dat doen we door ze in de PrijsWijzer mee te laten stemmen over alle keuzes in het ontwikkelingsproces die invloed hebben op de prijs.'

Onze Markt is onderdeel van een internationaal collectief, gestart in Frankrijk onder de naam C'est qui le Patron. Daar zijn inmiddels 176 miljoen producten verkocht sinds de lancering. Het collectief is actief in tien landen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer