Kwekerij Slijkerman Kalanchoë gaat voor bijzondere soorten

Slijkerman Kalanchoë in Heerhugowaard wil wendbaar zijn om in te kunnen spelen op onverwachte omstandigheden. Het bedrijf heeft een veredelings-, vermeerderings- en productietak en levert planten in drie kwaliteitssegmenten.

Kwekerij+Slijkerman+Kalancho%C3%AB+gaat+voor+bijzondere+soorten
© Loek Buter

'Wij gebruiken zoveel mogelijk gerecycled verpakkingsmateriaal, zoals kartonnen trays en hoezen van kraftpapier', zegt directeur Stefan Slijkerman van Slijkerman Kalanchoë in het Noord-Hollandse Heerhugowaard. 'Maar een bloeiende plant is een product met emotie, dus dat moet er wel mooi uitzien.'

Het familiebedrijf vierde in 2021 zijn 75-jarig jubileum en Slijkerman is als derde generatie sinds 2004 eigenaar. Hij legt uit dat zijn opa, na te zijn begonnen als groentekweker, geleidelijk is overgeschakeld op de teelt van gerbera's en potchrysanten en dat zijn vader is begonnen met het kweken van kalanchoë's.

De directeur zag al jong kansen om zijn talenten in de kwekerij te ontplooien, eerst in de (teelt)techniek, later ook in de commercie. 'Wij ontwikkelden al van oudsher ons eigen uitgangsmateriaal. Maar veredelaars verdeelden hun nieuwe rassen altijd onder verschillende klanten, terwijl wij graag als eerste met noviteiten op de markt wilden komen en ons wilden onderscheiden met bijzondere soorten.'

Er zijn zo'n 150 commerciële rassen van ons op de markt

Stefan Slijkerman, directeur van Slijkerman Kalanchoë

Slijkermans vader is vanaf 2001 kalanchoë gaan veredelen. 'Inmiddels zijn er zo'n 150 commerciële rassen van ons op de markt.' Met een stamboom brengt de kwekerij in kaart uit welke rassen een soort voortkomt. Bij het veredelen gaat het bijvoorbeeld om het verbeteren van de ziekteresistentie.

Jaarlijks brengt Slijkerman Kalanchoë zo'n vijfentwintig tot dertig nieuwe soorten op de markt, die het bedrijf zelf ook vermeerdert voor kwekers wereldwijd. 'Ons doel was om nog meer focus op de veredeling en vermeerdering te leggen, maar twee jaar geleden gooide corona roet in het eten', zegt Slijkerman. 'We hebben vanuit samenwerkingsverbanden een productielocatie voor onze stekken in Kenia en een kleinere in Oeganda.'

De stekken komen meestal in het ruim van passagiersvliegtuigen naar het bedrijf toe. 'Maar er gingen amper vliegtuigen, waardoor de verkoop stagneerde. We waren heel blij dat we ook een productietak hadden, waarmee we de afgelopen twee jaar juist heel positief hebben gedraaid', laat Slijkerman weten.


Oorlog in Oekraïne

De kweker prijst zich gelukkig met de flexibiliteit van zijn organisatie, die snel kon schakelen van veredeling naar productie, een beweging die nu weer is omgedraaid. 'Die wendbaarheid is met de oorlog in Oekraïne ook weer nodig. Als de markt daardoor verandert, kunnen we snel overstappen naar andere lijnen en potmaten en blijven we niet te veel hangen in een vast stramien.'

Daarom verloopt de afzet van de zelfgekweekte planten ook in drie ongeveer gelijke delen en in verschillende potmaten. Telersvereniging Decorum verkoopt de hoogste kwaliteit, bestemd voor bloemisten, tuincentra en groothandels die op dat segment zijn gericht. Het eigen merk Moments gaat weg in een ton-sur-tonverpakking en is evenals de 'budgetline' bedoeld voor retailbedrijven.


Camera’s maken jaarlijks miljoenen foto’s van de planten.
Camera’s maken jaarlijks miljoenen foto’s van de planten. © Loek Buter

Een relatief nieuw product is de kalanchoë als snijbloem. 'De aanleiding was mijn bruiloft in 2004', zegt Slijkerman. 'Mijn toenmalige vrouw wilde graag een boeket met rozen en het leek mij mooi die te combineren met kalanchoë. Daar heeft onze vaste arrangeur toen voor gezorgd. Maar we zijn daarna gaan veredelen op lange takken, waarbij we uit zijn gegaan van botanische rassen.'

Sinds acht jaar brengt het bedrijf de kalanchoë als snijbloem op de markt, inmiddels in vele verschillende kleuren. 'Daarmee mikken we op de trouwmarkt. De eerste signalen zijn goed. Met alle uitgestelde huwelijksfeesten verwachten we dat het een succes wordt.'


Groene middelen

In de kassen gebruikt de kwekerij vooral groene gewasbeschermingsmiddelen die preventief werken tegen insecten. 'Met name in Kenia werken we met biologische middelen, die daar veel goedkoper zijn dan hier. Zo kunnen we hier beginnen met schone stekken', zegt Slijkerman. Voor de verwarming van de kassen gebruikt het bedrijf warmtekrachtkoppelingen die op gas draaien en elektriciteit leveren, waarvan een deel voor het net.

Slijkerman legt uit dat hij liever geen concessies doet aan de temperatuur in de kassen, die rond de 20 graden ligt. Dat gaat volgens hem ten koste van de kwaliteit. 'Gelukkig hebben we een langetermijncontract voor ons gas.'


De kwekerij wil zich nog meer richten op aparte soorten.
De kwekerij wil zich nog meer richten op aparte soorten. © Loek Buter

In de toekomst wil Slijkerman zich nog meer richten op aparte soorten die zich onderscheiden van andere. Ook wil hij een dataspecialist aannemen om met gegevens uit de kas, onder meer over het klimaat en uit de miljoenen foto's die de camera's jaarlijks van de planten maken, voorspellingen te doen en betere rendementen te behalen. 'We hebben nu geen tijd om op onze eigen data te kunnen sturen, maar ik ben ervan overtuigd dat we daarmee tientallen procenten kunnen besparen.'


Grootste deel is volledig automatisch

Van de 5 hectare van Slijkerman Kalanchoë is 3 hectare volledig geautomatiseerd. Het bedrijf heeft 36 mensen in dienst en verkoopt jaarlijks ongeveer 6 miljoen planten in de potmaten 10.5, 12, 13, 15 en 23 centimeter voor de Europese markt en tientallen miljoenen stekken voor kwekers over de hele wereld. Het bedrijf is onder andere MPS-A+-, ProductProof-, GAP- en Socially Qualified-gecertificeerd.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

Meer weer