Albert Heijn op vingers getikt om promoten Nutri-Score

Supermarktketen Albert Heijn is door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) op de vingers getikt vanwege een reclamecampagne waarin het voedselkeuzelogo Nutri-Score werd gepromoot.

Albert+Heijn+op+vingers+getikt+om+promoten+Nutri%2DScore
© Albert Heijn

De supermarktketen is een van de partijen, retailers en voedselproducten die een pilot uitvoeren met Nutri-Score. Daarbij is het in deze fase niet de bedoeling dat er reclame wordt gemaakt voor het logo. Dat meldt vakblad VMT.

In januari werd Nutri-Score door Albert Heijn uitgerold op zesduizend producten in het assortiment. De marktleider onder de supermarkten maakte toen in folders en tv-commercials reclame met Nutri-Score. Het ministerie heeft Albert Heijn daarop aangesproken, waarna de commercials niet lang daarna stopten.


VWS wilde de reclames niet hebben omdat op die manier de indruk kan worden gewekt dat het logo al algemeen is ingevoerd. Dat is niet het geval, al gebeurt dat waarschijnlijk nog voor de zomer.


Discussie over scores

Nutri-Score kan niet op algemene bijval rekenen. De afwegingen om een product als gezond of ongezond aan te merken, worden geregeld betwist. In agrarische kringen en op sociale media is dan ook regelmatig discussie over Nutri-Score. Zo worden onbewerkte of minimaal bewerkte producten als eieren of kaas gelabeld als ongezond, terwijl bijvoorbeeld chips beter scoren.



Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer