Nek-aan-nekrace tussen New Holland en John Deere

New Holland en John Deere hebben in 2020 precies evenveel trekkers verkocht. In 2021 zat er weer groei in de markt met 2.707 afgeleverde trekkers. In 2020 werden namelijk maar 2.581 trekkers verkocht.

Nek%2Daan%2Dnekrace+tussen+New+Holland+en+John+Deere
© Frits Huiden

New Holland was tien jaar op rij Nederlands marktleider. De laatste keer in 2018 met slechts één trekker verschil op John Deere. In 2019 verkocht John Deere voor het eerst meer trekkers in Nederland, maar in 2020 staan zij dus weer gelijk. Exact gelijk, dit keer met elk 590 trekkers. John Deere leverde maar liefst 59 trekkers minder af, waarbij New Holland de schade beperkte tot een daling van 10 trekkers.

In 2021 zat er weer groei in de markt met 2.707 trekkers afgeleverd aan de eindgebruiker. In 2020 werden er met 2.581 trekkers 126 minder verkocht. Het verkoopaantal is overigens gerekend zonder de kleine compacttrekkers voor de tuinbouwsector, waarbij New Holland er 130 verkocht en John Deere 91.



Iseki verkoopt in dit segment met 235 trekkers veruit het meest. Ook Kubota (93) en Shibaura (65) zijn belangrijke spelers op de markt die in totaal groeide van 664 naar 825 compacttrekkers in 2021.

Viercilinder tussen 100 en 140 pk is 50 procent van de markt

Marc de Haan, directeur van Valtra

Deze verkoopcijfers gaf de Fedecom onlangs vrij. De brancheorganisatie van fabrikanten mag de verkoopcijfers per merk, in tegenstelling tot veel andere landen, pas met een jaar vertraging bekendmaken van de Nederlandse Mededingingsautoriteit.

Mogelijk wordt later, net als in het buitenland, overgestapt op het publiceren van cijfers op basis van kentekening. Dan hoeft er geen vertraging meer te zijn, want het kentekenregister is openbaar.


Gezamenlijk verlies

De lage verkoopcijfers uit 2020 (2.581 verkochte trekkers) hebben alle merken gevoeld. Er was dan ook een gezamenlijk verlies te verdelen van 285 trekkers ten opzichte van 2019. Vaak genoemde oorzaken zijn het begin van corona en de oplopende levertijden, die nu al op een jaar zitten.

Direct na de twee marktleiders volgt traditiegetrouw het Duitse Fendt met 412 verkochte trekkers in 2020. Met 15 trekkers is dat nog maar een kleine daling ten opzichte van de 427 stuks uit 2019. Dan valt er een gat van bijna 150 trekkers naar de vierde plek, waar Case IH standhoudt met 265 verkochte trekkers. Ook weer een verlies van 26 stuks ten opzichte van 2019.

De merken daarna zitten kort op elkaar, met 205 verkochte trekkers (-31) van Massey Ferguson en 171 (-34) van Deutz-Fahr.



Alleen Claas en Valtra wisselen van plek, omdat het Finse merk veel meer trekkers verloor dan Claas. Claas (119 stuks) verloor maar 31 trekkers, terwijl Valtra met een daling van 83 trekkers bijna de helft van zijn aantallen inleverde en zo maar 101 verkochte trekkers mocht bijschrijven.

‘Een verlate levering van de nieuwe G-serie is daar de hoofdoorzaak van. In 2021 zul je bij Valtra weer een plus zien’, vertelt Valtra-directeur Marc de Haan. De G-serie is een belangrijke trekker voor het merk, omdat deze als viercilinder in het populairste vermogenssegment valt.


Toename zescilinders

De Haan: ‘Viercilinders tussen de 100 en 140 pk zijn normaal gesproken 50 procent van de markt. In het afgelopen jaar zagen wij een toename van het aantal zescilinders. Veel loonwerkers en aannemers in de infrasector moesten door de emissie-eisen een nieuwe trekker met Stage V-motor aanschaffen.’

Opvallend is dat het Oostenrijkse Steyr met 76 trekkers de enige is die tussen 2019 en 2020 een plus laat zien, met 26 trekkers. Toevallig exact het aantal dat Case IH verloor. ‘Sinds wij het beleid van differentiatie met de zustermerken Case IH en New Holland hebben ingezet, lijkt er ook meer focus op Steyr bij de dealers’, beredeneert Steyr-directeur Tjörven van de Velde.


Groei Steyr zet door

‘Er zal ook kannibalisme zijn met de zustermerken, maar we zien dat de groei van Steyr doorzet’, geeft Van de Velde aan. Bij Steyr is de nieuwe Expert CVT-viercilinder met traploze transmissie goed voor een derde van de verkoopaantallen.

Tot slot gingen er 37 Kubota’s van de hand en 13 Zetors. Er werd 1 Kioti afgeleverd en 1 Same. Landini en McCormick noemen geen aantallen.

Bekeken op concernniveau verkocht CNH met zijn merken New Holland, Case IH en Steyr veruit de meeste trekkers (931). Daarna volgen Agco met Fendt, MF en Valtra (718 trekkers). John Deere komt met zijn enkele merkstrategie pas op de derde plek met de genoemde 590 trekkers.


John Deere pakt met New Holland de hoogste positie in 2020, maar leverde meer in dan zijn blauwe concurrent.
John Deere pakt met New Holland de hoogste positie in 2020, maar leverde meer in dan zijn blauwe concurrent. © John Deere

In het buitenland liggen de kaarten geheel anders. Zo is New Holland in bijvoorbeeld Duitsland amper van tel, maar heeft daar John Deere veruit de meeste trekkers verkocht. Daarna komen Fendt en Deutz Fahr. In totaal zijn er 34.472 trekker geregistreerd in Duitsland in 2021. Dat zijn er 2.741 meer dan in 2020.

De Duitse stijging is dus net zo groot als de hele markt in Nederland die grofweg dertien keer kleiner is dan de Duitse. Daarvan waren er 6.178 van het merk John Deere. Dit merk heeft daarmee een marktaandeel van 17,9 procent.

Fendt verkocht 5.765 trekkers (twee keer de gehele Nederlandse markt). In 2020 verkocht Fendt zelfs nog meer verkocht dan John Deere. Deutz-Fahr was goed voor 2.764 trekkers. Daarna volgen Kubota, Case IH/Steyr en Claas. Op de zevende plek komt pas New Holland.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    6° / 2°
    30 %
  • Woensdag
    6° / 2°
    75 %
  • Donderdag
    4° / 1°
    70 %
Meer weer