Boeren landgoed Vilsteren groeien in veelzijdigheid
Voortdurend streven naar schaalvergroting is niet de bedrijfsstrategie van Martijn en Linda Hulsman. Ze versterken hun bedrijf op het Overijsselse landgoed Vilsteren met nieuwe activiteiten waarbij directe verkoop aan de consument centraal staat. Dat doen ze onder meer via een tot pleisterplaats omgebouwde schuur, een pluktuin en een voedselbos. 'Wij laten graag zien hoe het er op een boerderij aan toegaat.'
De boerderij van Martijn en Linda Hulsman ligt aan de rand van de bossen van het Overijsselse Vilsteren. 'We boeren in een gebied dat veel mensen trekt. Zeker in het toeristenseizoen is het druk hier. In deze regio zijn veel campings en andere accommodaties waardoor we veel vakantiegangers voorbij zien wandelen of fietsen', zegt Linda Hulsman. Samen met Martijn heeft ze een veelzijdig agrarisch bedrijf.
De 65 melkkoeien vormen de hoofdactiviteit. Sinds ruim een jaar leveren de ondernemers biologische melk aan afzetcoöperatie Eko Holland. 'Eigenlijk hoefden we niets te veranderen om officieel biologisch te worden', zegt Martijn Hulsman. 'Al tien jaar gebruik ik geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest meer. Dat zijn producten die niet passen bij toekomstgericht boeren. Wij werken liever aan het verbeteren van de bodem. Daar is nog winst te behalen. Met ongeveer één koe per hectare zitten we ruim in de grond', vindt hij.
Verplichte omschakelperiode
'Jarenlang was ons uitgangspunt dat de biocertificering niet zo veel zou toevoegen, omdat we zelf wel weten dat we goed bezig zijn. Maar het verschil in melkprijs werd zo groot dat we enkele jaren geleden toch de stap hebben gezet. Het viel ons een beetje tegen dat controleorganisatie Skal ondanks onze bedrijfsvoering vasthield aan de verplichte omschakelperiode van twee jaar.'
De voortdurende schaalvergroting in de agrarische sector zien we niet als de route die we willen volgen
Naast melkveehouder is Martijn Hulsman schapenhouder. Hij houdt er negentig. De ooien zijn kruisingen van Franse vleesrassen: Bleu du Maine, Rouge de l'Ouest en Charollais. Die rassen kunnen het best uit de voeten op extensieve graslandpercelen zoals in de uiterwaarden van de Vecht. De ondernemers verkopen het lamsvlees als streekproduct.
Verbreden
Voor wat betreft de koeien en de schapen hebben Martijn en Linda Hulsman geen plannen om uit te breiden. 'De voortdurende schaalvergroting die in de agrarische sector gebruikelijk is, zien wij niet als de route die we willen volgen. Wij kiezen voor versterking van ons bedrijf in de breedte', legt Martijn Hulsman uit.
De afgelopen twee jaar investeerden de ondernemers in een ontvangst-/verkoopruimte, een pluktuin en een voedselbos. Linda Hulsman: 'We merkten regelmatig dat recreanten het leuk vinden om bij ons op de boerderij te kijken. We kwamen soms met mensen in contact als er in de wei een koe aan het kalven was en nodigden hen dan uit om ook in de stal te kijken. Wij laten graag zien hoe het er op een boerderij aan toegaat en vinden het fijn als mensen daarin geïnteresseerd zijn.'
Veel recreatieve bezoekers
Geleidelijk groeide het idee om meer te doen met de belangstelling voor de boerderij van de vele recreatieve bezoekers in de regio.
De pluktuin grenst aan de openbare weg. Eigenlijk is het een combinatie van dierenweitjes met schapen, een pony en kalveren en perkjes met bessen- en frambozenstruiken en fruitbomen. 'Het moet aantrekkelijk zijn voor mensen om van de fiets te stappen en hier rond te wandelen. Achteraan is nog een open plek die we met eenvoudige middelen, denk aan een berg zand, willen inrichten als speelplaats voor kinderen.'
Eetbare vruchten
Vorig jaar is achter de bedrijfsgebouwen het voedselbos geplant. Op een kleine 2 hectare zijn zeventig verschillende soorten bomen en struiken geplant die gemeen hebben dat ze eetbare vruchten opleveren. Dat loopt uiteen van verschillende noten tot appels en van rode bessen tot olijfwilg, rimpelroos en honingbessen. 'Diverse soorten waren voor mij onbekend. Gelukkig hebben we deskundige hulp gehad bij de inrichting van het voedselbos', zegt Martijn Hulsman.
De ondernemer benadrukt dat, als alles meezit, het nog wel een jaar of vier duurt voordat het voedselbos echt productief wordt. 'Voor de pluktuin duurt het nog wel een paar jaar voordat de planten een redelijk formaat hebben en volop vrucht gaan dragen.'
Meer bezoekers
Desalniettemin verwachten de ondernemers dat ze dit zomerseizoen al meer bezoekers op hun erf mogen verwelkomen. Dat komt niet alleen door de pluktuin, maar ook door een bord aan de weg dat verwijst naar de ontvangstruimte of pleisterplaats zoals Linda Hulsman de ruimte in het voorste deel van een schuur noemt. Bezoekers kunnen hier verpozen met een vers kopje koffie of thee.
Er staan ook een melktap en een verkoopautomaat met eigen lamsvlees, maar ook andere producten met het merk van landgoed Vilsteren zoals pannenkoekenmeel en honing. 'Kijken doet kopen. Gasten die komen voor een kopje koffie, zien ook de andere producten en zo blijft het vaak niet bij alleen de koffie', constateert Linda Hulsman.
Financiële bijdrage
Zowel het inrichten van de pluktuin, het aanplanten van het voedselbos als het maken van de pleisterplaats hebben de ondernemers met eigen middelen gedaan. Wel kregen ze een bijdrage vanuit het Baron en barones Van Hemert tot Dingshof-Coldeweij Fonds voor de begeleiding en de aanschaf van het plantmateriaal van de pluktuin en het voedselbos.
'Zelf doen en geleidelijk uitbouwen past bij ons', vindt Linda Hulsman. 'Over het verbouwen van de schuur hebben we bijna twee jaar gedaan. Daarbij hebben we eigen materialen gebruikt. Zo is de ruimte geïsoleerd met wol van onze schapen. Voor de verkoop brengt wol toch vrijwel niets op, maar de wol houdt nu de pleisterplaats warm in de winter.'
Flyer
Over de ontwikkeling van de nieuwe bedrijfstak de komende jaren hebben de ondernemers geen vastomlijnde ideeën. 'We zien wel hoe het loopt en daar spelen we op in. Grote bedragen besteden aan reclame en marketing zijn we niet van plan. Wel gaan we een flyer verspreiden op de campings in de buurt.'
Landgoed helpt boeren met eigen merk
Martijn en Linda Hulsman zijn pachters van landgoed Vilsteren. Dit landgoed streeft naar behoud van boeren die succesvol ondernemen in een kleinschalig landschap. Om hen daarbij te helpen, lanceerde het landgoed het merk 'Landgoed Vilsteren, Eerlijk en Heerlijk'. De ondernemers benutten de merknaam bij de verkoop van hun lamsvlees. Afnemers zijn onder meer regionale horecabedrijven die gek zijn op het lamsvlees van Erve Meijerink zoals de boerderij van Hulsman heet. 'We doen ook aan huisverkoop', zegt Linda Hulsman. 'Daarnaast timmeren we niet zo hard aan de weg met ons lamsvlees. We vinden het belangrijk dat we onze vaste afnemers goed kunnen bedienen, al was de horecaverkoop het afgelopen jaar door corona uiteraard kleiner.'Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (LH) #433240
Gebruikt, € 3.289
-
GA7301
Gebruikt, € 5.500
-
Massey Ferguson 6465 T2 Dyna-6
2007, € 24.750
-
Kubota M7151 KVT
Gebruikt, € 72.500
Vacatures
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag12° / 7°5 %
-
Zaterdag10° / 7°20 %
-
Zondag9° / 6°95 %