Snijhortensiatelers slaan door corona nieuwe wegen in

Knaapflowers in De Kwakel is dit jaar begonnen met directe verkoop aan particulieren en bloemisten. Aanleiding was de coronacrisis, maar het is zo goed bevallen dat Ronald en Ellen van der Knaap er volgend jaar mee doorgaan.

Snijhortensiatelers+slaan+door+corona+nieuwe+wegen+in
© Arjen Vos

Ronald en Ellen van der Knaap kweken in het Noord-Hollandse De Kwakel snijhortensia's die ze voor 90 procent verkopen via de veiling van Royal FloraHolland in Aalsmeer. Normaal gesproken loopt het seizoen van mei tot half november. 'We kunnen in mei al oogsten door de kas te stoken en de bloemen zo voor te trekken', legt Ronald van der Knaap uit. 'Dit jaar hebben we dat vanwege de coronacrisis niet gedaan en zijn we pas in juni begonnen met het uitleveren van onze bloemen. Omdat meer hortensiakwekers dat deden, was het aanbod toen groot en gingen de prijzen onderuit.'

'Dat komt ook doordat allerlei evenementen niet doorgingen', vult Ellen van der Knaap aan. 'Onze bloemen worden vaak gebruikt voor styling, bijvoorbeeld in Monaco. Maar dat viel dit jaar allemaal weg.'


Andere afzetkanalen

Om hun bloemen toch kwijt te kunnen, gingen de telers op zoek naar andere afzetkanalen. 'We zijn begonnen met directe verkoop aan particulieren en bloemisten', zegt Ellen van der Knaap. 'Ik ben niet dol op sociale media, maar heb in het voorjaar een Facebook- en een Instagramaccount aangemaakt. We hebben al bijna zevenhonderd volgers en het heeft ons klanten opgeleverd tot in Santpoort, Bloemendaal en Amstelveen.'

Ik ben niet dol op sociale media, maar we hebben zevenhonderd volgers op Instagram

Ellen van der Knaap, Knaapflowers in De Kwakel

Consumenten kunnen na reservering de bloemen ophalen bij de kwekerij en in de gemeente Uithoorn bezorgen de ondernemers de bloemen ook gratis aan huis. 'Onze kinderen zitten tegenover ons bedrijf op school en dat leverde meteen veel mond-tot-mondreclame op. Het is leuk om te doen en het heeft veel positieve reacties opgeleverd.'


Meer feeling

Ronald van der Knaap: 'Je krijgt zo ook meer feeling met de wensen van de consument. Soms vinden ze andere dingen mooi dan jij. Op de veiling willen ze bijvoorbeeld graag lange stelen hebben, maar consumenten hebben liever kortere, zodat ze weinig af hoeven te knippen.'

Volgens Ellen van der Knaap is het wel zoeken geweest naar een manier om de verkoop aan huis rendabel te maken. 'We hebben bijvoorbeeld promoacties gehad, waarbij we bosjes met vijf kleine of drie grote bollen voor 5 euro verkochten. Dat heeft tot naamsbekendheid geleid, waardoor we ook duurdere bossen tot 15 euro konden verkopen en de aankleding van bruiloften mochten verzorgen.' Volgens Ronald van der Knaap is het seizoen voor een deel ook gered doordat de import van bloemen stagneerde en retailers op zoek gingen naar alternatieven. 'Daardoor is de verkoop dit jaar redelijk doorgelopen.'


Geschiedenis

De kwekerij heeft een lange geschiedenis: in 1963 is de opa van Ronald van der Knaap van Rijswijk naar De Kwakel verhuisd om tomaten te kweken. Zijn vader is daarna overgestapt op rozen en vervolgens halverwege de jaren negentig op snijanthuriums. Omdat de teelt daarvan in het tuinbouwgebied van Uithoorn niet meer rendabel was, hebben de huidige kwekers in 2012 de eerste stappen gezet in de hortensiateelt en zijn ze daar in 2016 helemaal op overgeschakeld.

'De hortensia is een koude teelt, waarbij de kassen in de winter alleen vorstvrij moeten blijven', zegt de kweker. 'Anthuriums vergen meer energie, omdat die een temperatuur van minimaal 18 graden Celsius nodig hebben.' In 2018 heeft het echtpaar de kwekerij overgenomen.


Seizoensproduct

De teelt van snijhortensia's leent zich volgens de bedrijfseigenaren niet voor automatisering, omdat het een seizoensproduct is, waardoor de terugverdientijd voor investeringen lang is. Maar ze vinden het lastig om voldoende uitzendkrachten te vinden, omdat het werk nog steeds het imago heeft zwaar en vies te zijn. 'Dat valt wel mee', zegt de kweker. 'Maar het blijft natuurlijk wel redelijk eentonig productiewerk, waar weinig Nederlanders voor zijn te vinden.'


Een medewerker verwerkt snijhortensia's in bossen.
Een medewerker verwerkt snijhortensia's in bossen. © Arjen Vos

De kwekers gebruiken zo weinig mogelijk gewasbeschermingsmiddelen en gebruiken plantversterkers, zoals kruidenextracten, om de planten weerbaarder te maken. Daarnaast scouten ze op plagen als trips, spint en luis.


Workshops

Ondanks dat de directe verkoop veel tijd kost, wil Ellen van der Knaap daar volgend jaar wel mee doorgaan. 'Als je A zegt, moet je ook B zeggen. Ik geef workshops aan huis om kransen te maken en om pompoenen te vullen met hortensia's. Daarin kan ik mijn werkervaring uit het verleden kwijt, waarin ik als teamleider heb gewerkt in commerciële functies en creatieve opdrachten heb gedaan.'

Samen met een vriendin van een ilexkwekerij heeft Ellen van der Knaap een promoteam gevormd, waarmee ze in de winter actief blijft op Facebook en Instagram. 'Ik hoop dan tijd te hebben om de campagne voor volgend jaar voor te bereiden, zodat we niet meer plotseling van alles hoeven te regelen.'


De Rodeo is een van de zes soorten uit het assortiment.
De Rodeo is een van de zes soorten uit het assortiment. © Arjen Vos


Teeltbedrijf hikt aan tegen veilingkosten

Knaapflowers in De Kwakel meet 2 hectare en heeft zes soorten hortensia's in het assortiment: de Mammoet, Rodeo, Verena, Vendetta, Schneeball en White Verena. De verkoop gebeurt in lengtes van 40 tot 120 centimeter en in verschillende bolgroottes. Het bedrijf heeft vier mensen vast in dienst en van mei tot november één tot vijf uitzendkrachten. Jaarlijks produceert de kwekerij 500.000 tot 600.000 stelen. Op verzoek van Royal FloraHolland willen de kwekers in 2021 het MPS-A-certificaat behalen. Voor de export hebben ze de veiling nodig, maar ze vinden het lidmaatschap wel duur, onder andere door de huur van karren en de partij- en karheffing, waarbij de snijhortensia als grote bloem het nadeel heeft dat er maar 120 tot 240 op een kar passen. In totaal bedragen de veilingkosten voor Knaapflowers 14 procent van de omzet van rond de 500.000 euro per jaar. In de ledenraad hebben de ondernemers het risico aangekaart dat nicheproducten als de snijhortensia daardoor kunnen verdwijnen.

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer