Faresin%2Dverreiker+met+stekker
Achtergrond
© Frits Huiden

Faresin-verreiker met stekker

Faresin toonde als een van de eerste verreikerfabrikanten een elektrisch aangedreven model op een landbouwbeurs. De Faresin 6.26 Full Electric is nu al te koop in Nederland. Nieuwe Oogst maakte een proefrit.

Het Italiaanse Faresin is niet de grootste speler op de markt van verreikers. Toch kwam Faresin op de Parijse beurs Sima in 2019 als een van de eerste met een elektrisch aangedreven verreiker op een beurs.


Er zijn meer fabrikanten mee bezig. Zo bouwt de Nederlandse Manitou-dealer VHS Bladel een Manitou MT 625 om naar elektrische aandrijving. Ook lanceerde Manitou in 2018 een prototype in samenwerking met motorenbouwer Deutz en lanceerde het bedrijf in 2019 de MT 625-E Oxygen. Merlo toonde op de Agritechnica 2019 in het Duitse Hannover een prototype van de E-Worker en ook JCB werkt eraan.


Wit

Faresin is het prototypestadium gepasseerd. In het wit met de kreet 'Full Electric' viel de elektrische verreiker op de beursvloer erg op tussen de diesels in Faresins rode huiskleur. Wit is hij nog steeds, maar tegelijk is hij ook al in Nederland te koop.

Elektrische verreiker is 40 tot 60 procent duurder dan een diesel

Voor de verreikers is in Nederland meteen een nieuwe importeur aangesteld: Polymax in het Utrechtse Kamerik. Polymax is vooral actief als importeur van zware industriële containerheftrucks en reachstackers (soort verreikers) die grote 40 ft-containers verplaatsen in bijvoorbeeld de havens.


Met zeven mensen importeert en onderhoudt Polymax de machines. Het bedrijf heeft al tientallen verreikers verkocht aan klanten als havenbedrijven en Defensie en de eerste is uitgeleverd in Nederland. Polymax-dealers voor de landbouw zijn er nog niet. De machine staat wel op de Vamil/MIA-lijst.


Compact ondanks accupakket

De Faresin 6.26 Full Electric is in principe exact gelijk aan de dieselvariant, de 6.26 Classic. De elektrische uitvoering heeft met 4.800 kilo ongeveer hetzelfde eigengewicht als de diesel. De accupakketten maken hem dus niet zwaarder en nemen niet meer ruimte in.

Alles past onder de bestaande motorkap. De verreiker blijft daardoor ook beperkt in zijn afmetingen. Met een breedte van 1.890 millimeter en een cabinehoogte van 1.935 millimeter kan hij door vrijwel elke schuurdeur. De elektrische techniek die Faresin zelf ontwikkelde, is alleen te krijgen op deze kleine verreiker. De techniek is nog niet klaar voor de zwaardere verreikers.


Twee elektromotoren

Er zijn twee elektromotoren op de Faresin. Een voor de rijaandrijving en een voor de giek. De motor voor de rijaandrijving levert 15 kilowatt. Op de kleine 18 inch banden loopt de verreiker dan maximaal 15 kilometer per uur. Grotere landbouwbanden zijn te krijgen, maar de snelheid zal niet veel stijgen.


Er is een elektromotor voor de rijaandrijving en een elektromotor voor het bedienen van de giek.
Er is een elektromotor voor de rijaandrijving en een elektromotor voor het bedienen van de giek. © Frits Huiden

De motor voor de giek levert 10 kilowatt vermogen. De hefcapaciteiten met 2.600 kilo tot een maximale hoogte van 5,8 meter hoogte blijven daarmee gelijk.


Prijs

Verschillend is uiteraard de prijs. Net als bij de minishovels zijn de elektrische varianten 40 procent duurder. Zo kost de 6.26 dieseluitvoering van de Faresin afhankelijk van uitvoering 45.000 euro en kost de elektrische variant 65.000 tot 75.000 euro. Dat is een verschil van 40 tot 60 procent.


Het lithium-ion-accupakket van 80 volt en 400 ampère is goed voor een dag van 8 uur.
Het lithium-ion-accupakket van 80 volt en 400 ampère is goed voor een dag van 8 uur. © Frits Huiden

Het accupakket bestaat uit een 80 volt lithium-ion-batterij met 400 ampère. Het is volgens de Italianen genoeg om een normale dag van 8 uur te maken inclusief pauzes en wachtmomenten. Dat staat bij hen overigens gelijk aan 4 uur achtereen continu werken.


Airco

Daarbij is geen verbruiker als een airco meegerekend. De optionele airco is immers een energie-vreter. Een elektrische kachel is standaard.

Het laden kan op drie manieren. Er is een snellader die de accu tot 80 procent in 1,5 uur laadt of tot 100 procent in 2,5 uur. Een externe driefasen lader kan dit in 5 of 6,5 uur. Met een on-board lader op het 220 volt stopcontact duurt het 13 tot 16 uur. Het accupakket krijgt een garantie mee van tweeduizend laadcyclussen of 4,4 jaar gebruik.


Verschil in finesse

Alleen de bediening verschilt in finesse. De elektrisch aangedreven variant is iets nauwkeuriger te bedienen. Dat is te merken tijdens een proefrit in Kamerik. De lepels aan de 6.26 Full Electric voegen zich met elke belasting exact naar de commando's van de fijne joystick. Ook het rijpedaal is prima te doseren.


De bediening is fijngevoeliger dan van de dieselvariant. Alle functies zijn met de joystick te bedienen.
De bediening is fijngevoeliger dan van de dieselvariant. Alle functies zijn met de joystick te bedienen. © Frits Huiden

Afremmen hoeft niet. Het loslaten van het rijpedaal laat de machine vlot afremmen. De verreiker is net als de dieselvarianten vierwiel aangedreven en gestuurd op vooras, vier wielen en in hondengang.



Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    6° / 4°
    60 %
  • Vrijdag
    6° / 3°
    70 %
  • Zaterdag
    5° / 1°
    20 %
Meer weer