%27Retailer+wil+zich+onderscheiden+in+versschap%27
Interview
© Vion

'Retailer wil zich onderscheiden in versschap'

Veertien van de 185 varkenshouders die volgens de uitgangspunten van Good Farming Star aan Vion leveren, richten zich volledig op de Plus-supermarkten. Voorzitter van de leveranciersvereniging StarFarmers, Jaap Kreuger, ziet het aantal ketenconcepten mondjesmaat groeien.

Hoe is de stap van de veertien StarFarmers binnen de vereniging uitgelegd?

'We zijn een vraaggestuurd dynamisch concept. Dat betekent dat een marktpartij, zoals Plus, zich heeft gemeld. De dynamiek zit erin dat wij als vereniging willen meebewegen met de maatschappelijke eisen en ontwikkelingen.

We zijn in gesprek om binnen het Beter Leven-keurmerk meerdere onderscheidende marktconcepten te ontwikkelen

Jaap Kreuger, voorzitter van StarFarmers


'De basis voor de upgrade van het Good Farming Star-concept is één ster volgens het Beter Leven-keurmerk met vervolgens aanvullende eisen op het gebied van smaak, dierenwelzijn en duurzaamheid.'

Hoe vertaalt zich dat in de stal?

'Ik ben voorzichtig met mijn uitspraken, want het is aan alle partijen in de keten om dit de komende jaren verder te ontwikkelen. Smaak is een rekbaar begrip en er zijn veel manieren om dat te veranderen, zoals via het voer, de verwerking of in de fokkerij.'

Duurzame maatregelen staan vaak haaks op dierenwelzijn, toch?

'Eens. Het is dus zoeken naar initiatieven die beter zijn voor het milieu en geen afbreuk doen aan dierenwelzijn. Een voorbeeld daarvan is duurzame energieopwekking met zonnepanelen. Toen wij bijna tien jaar geleden met Good Farming Star begonnen, stond welzijn stipt op één. Daar is het milieu als maatschappelijke wens bij gekomen.

'Een oplossing is dat je meerdere concepten naast elkaar ontwikkelt: het ene meer gericht op milieu en het andere met extra aandacht voor dierenwelzijn.'

Wat zijn de verdere ontwikkelingen?

'Elke retailer wil zich onderscheiden in het schap en dat kan via een keten. Daarbinnen is vertrouwen tussen alle schakels – retail, slachterij, consument en producent – het allerbelangrijkst. We zijn in gesprek om binnen het Beter Leven-keurmerk meer onderscheidende marktconcepten te ontwikkelen.'

Is er sprake van een versnelling?

'Dat vind ik een te groot woord. Blijven ontwikkelen is noodzakelijk om onderscheidend te zijn en te blijven. Het belangrijkste obstakel is dat extra eisen geld kosten die de consument uiteindelijk moet willen en kunnen betalen.

'Daarnaast is voor varkensvlees vierkantsverwaarding essentieel. Een derde komt maar in het versvleesschap. Je hebt dus schaalgrootte nodig om een concept succesvol uit te rollen.'

Weer

  • Dinsdag
    15° / 10°
    20 %
  • Woensdag
    17° / 4°
    10 %
  • Donderdag
    18° / 11°
    20 %
Meer weer