LTO/NOP zet in op herstel eiervertrouwen

'Er gaat geen ei naar de consument dat niet aan de eisen voldoet. We werken keihard om het vertrouwen van consumenten terug te winnen. Besmette eieren worden vernietigd, stallen worden schoongemaakt, eieren worden ontdaan van fipronil en de eindcontrole is streng', aldus Eric Hubers.

De voorzitter van de vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP omschrijft de crisis rond de vondst van fipronil in Nederlandse eieren als 'Bijzonder schadelijk voor het consumentenvertrouwen en een ramp voor de sector.'

Hubers: 'Fipronil mag nooit meer een issue worden. Consumentenvertrouwen is voor ons van vitaal belang. Deze crisis gaat niet alleen over de getroffen bedrijven, het raakt ook de overige tachtig procent legpluimveebedrijven in Nederland waar gebruik van fipronil überhaupt nooit aan de orde is geweest. Ook voor deze bedrijven staan we pal'

Herstel van het consumentenvertrouwen en het beperken van de economische schade voor de sector staan wat Hubers betreft nu voorop. Marc Calon, voorzitter van LTO Nederland, deelt die analyse van Hubers. 'Geen enkel pluimveebedrijf mag door deze crisis omvallen. Daar zullen ons tot het uiterste voor inspannen.'

Bedrijven vrij

Achter de schermen werkt LTO/NOP ondertussen hard aan protocollen om geblokkeerde bedrijven zo snel mogelijk 'vrij' te krijgen zodat ze weer eieren kunnen leveren. Deze eieren moeten aan de normen voldoen.

Bij dit vrij krijgen gaat over uiteenlopende zaken zoals het schoonmaken van verontreinigde stallen en het 'detoxen' van legkippen tot en met het afvoeren van eieren en mest naar respectievelijk Rendac en BMC Moerdijk.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    11° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 4°
    30 %
Meer weer