Onderzoekers verbeteren droogteresistentie via DNA

Onderzoekers van onder meer Wageningen UR hebben een nieuwe stap gezet op weg naar gewassen die tegen grote droogte kunnen.

Onderzoekers+verbeteren+droogteresistentie+via+DNA
© ispotnature.org

Een internationaal team van onderzoekers, geleid door Wageningen UR, heeft het DNA in kaart gebracht van Xerophyta viscosa, ook wel 'herrijzende plant' genoemd, omdat de plant na extreme uitdroging weer helemaal kan herstellen.

In hun publicatie in Nature Plants laten de onderzoekers de genetische 'voetafdruk' van deze eigenschap zien. Het team hoopt dat hun resultaten een bijdrage zullen leveren aan de ontwikkeling van gewassen die beter bestand zijn tegen de verwachte veranderingen in ons klimaat.

Het onderzoek achter de publicatie van het DNA van de zo tot de verbeelding sprekende Xerophyta viscosa, een plant uit zuidelijk Afrika, is uitgevoerd door onderzoekers uit Zuid-Afrika, de VS, Australië en Nederland.

Extreme planten

Volgens Henk Hilhorst, plantenfysioloog bij Wageningen UR en leider van het onderzoek, is kennis over dit soort extreme planten maatschappelijk heel belangrijk. 'Voedselgewassen die extreme droogte kunnen overleven, zijn richting toekomst van groot belang.'

De klimaatverandering veroorzaakt langere en extremere droogteperiodes. Hilhorst: 'Tegelijkertijd moeten we een sterk toenemende wereldbevolking van voedsel voorzien. Planten die extreme droogte kunnen overleven, zijn daarom een belangrijke bron van kennis voor het ontwikkelen van gewassen die veel beter tegen droogte kunnen dan onze huidige gewassen.'

In hun zoektocht naar de moleculaire en genetische achtergrond van de 'herrijzing' analyseerde het team het DNA van het gehele genoom van Xerophyta viscosa. Daarnaast onderzochten ze welke genen meer- en minder actief werden tijdens de periode dat ze de planten lieten uitdrogen. Op die manier wilden ze de 'herrijzenis-genen' op het spoor komen.

Bekijk meer over:

Marktprijzen