Willem+en+Drees+stopt+met+leveren+aan+retail
Nieuws
© Willem en Drees

Willem en Drees stopt met leveren aan retail

Willem en Drees is gestopt met het beleveren aan de retail. Het merk is uit de schappen van zo'n zevenhonderd winkels van Jumbo, Coop en Spar gehaald.

'De retail is een mooie opstap geweest. We hebben veel naamsbekendheid gekregen, maar de markt om rechtstreeks te leveren aan de consument is voor ons interessanter', stelt directeur Drees Peter van den Bosch.

Willem en Drees begon acht jaar geleden als een van de eersten met het leveren van lokale producten aan supermarkten. 'Het klinkt als een grote verandering, maar voor ons is het een logische stap', reageert Van den Bosch.

Samen met Willem Treep startte de ondernemer in 2009 het duurzame voedselbedrijf. Doel was om consumenten toegang te geven tot lokale producten, op de plekken waar ze eten kopen, in supermarkten. 'Wij hebben laten zien dat oorsprong ertoe doet, dat het belangrijk is om de mens achter het eten te laten zien. Daar zijn we trots op. Maar in het centrum van het volume, daar hebben we niet kunnen komen', stelt Van den Bosch.

Houten kratjes

Het tweetal liep ertegenaan dat retailers vers als hun eigen domein blijven zien. 'Ze willen er de regie op houden', geeft de Willem en Drees-directeur aan. 'Ze hebben veel dingen van ons overgenomen, zoals het creëren van sfeer door het plaatsen van houten kratjes. Maar ze kunnen nu bijvoorbeeld een relatief kleine teelt als pastinaak goedkoper bij The Greenery inkopen.'

De verkoop in supermarkten zorgde voor ruim van de helft van de omzet en bedroeg een paar miljoen euro. 'Het was niet dat het niet langer houdbaar was, maar de retailtak groeide het laatste jaar niet meer. Het is dan niet vreemd om je na acht jaar te heroriënteren en meer focus aan te brengen in de activiteiten.'

Horeca en cateraars

Daar waar Willem en Drees stopt met de levering aan de supermarkten van Jumbo, Coop en Spar, blijft het bedrijf wel verse groenten en fruit leveren aan horeca en cateraars. 'We zien de horeca en catering als groeimarkt', stelt Van den Bosch.

Een aantal van de honderd aangesloten boeren en telers raakt met het bezorgen aan supermarkten een deel van zijn afzetkanaal kwijt. 'Op korte termijn kunnen ze inderdaad minder leveren. Maar binnen afzienbare tijd verwachten we weer op het totale volume te zitten', geeft Van den Bosch aan.

beebox

Samen met biologische maaltijdenbox beebox, waarmee het bedrijf in mei vorig jaar fuseerde, ontwikkelt Willem en Drees een bezorgdienst voor de consument. Daar zijn al legio initiatieven van, maar beebox en Willem en Drees, die sinds 2014 producten aan huis bezorgt, gaan het 'anders doen dan dat je tot nu toe op de markt ziet', verzekert de directeur.

'Beebox zit heel dicht op de klanten, is een coöperatie van boeren en burgers en heeft een franchisemodel. Wij zien dat als groot voordeel om de krachten te bundelen. Het gaat om een abonnementsvorm waarbij de consument keuze heeft. '

Gemakselementen

Nu krijgt de consument via beebox nog drie maaltijden, vertelt de Willem en Drees-directeur. 'Wij willen hier gemakselementen aan toevoegen en de consument hierbij nadrukkelijk betrekken. Dat zie ik Albert Heijn met zijn Allerhande Maaltijdbox nog niet doen.' Hij verwacht in het voorjaar met een concreet plan naar buiten te treden.

Over vijf jaar wil Van den Bosch 'het voorbeeld zijn van een alternatieve voedselketen met schaal'. 'Wij hopen dat wij dan het bedrijf zijn dat boeren verbindt aan de consumenten.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    15° / 11°
    50 %
  • Donderdag
    16° / 10°
    20 %
  • Vrijdag
    17° / 11°
    70 %
Meer weer