Dutch Agri Food Week drie keer zo groot
Boeren en tuinders kunnen nieuwe markten aanboren buiten de sector. Zeker als dit met andere partijen wordt opgepakt. Dutch Agri Food Week wil die bruggen slaan.

Vanaf woensdag bruist het van de activiteiten rondom voedsel op diverse plekken in Nederland. De editie dit jaar is drie keer groter dan die van 2015. Dutch Agri Food Week (DAFW) wil zodoende doorgroeien tot het nationale podium voor de agrifoodsector.
Niet alleen voor het grote publiek, maar zeker ook voor boeren en tuinders is het evenement interessant, stelt Lemkes. Ze is van mening dat de sector nog veel terrein kan winnen door over haar eigen grenzen heen te kijken. 'Dat kan verrassende ideeën opleveren. Juist door andere sectoren op te zoeken en mensen te ontmoeten, kun je je markt vergroten. Dat kan door lid te worden van een ander ondernemersnetwerk, maar ook door naar iets toe te gaan wat je nog nooit hebt bezocht.'
Voedsel & Gezondheid
Centraal thema dit jaar is Voedsel & Gezondheid. Zo is er een workshop bij het Westfriesgasthuis in Hoorn. Greenport Noord-Holland Noord sloot in 2014 een convenant met het ziekenhuis waardoor het nu verse groenten en andere producten van lokale boeren en tuinders afneemt. Inmiddels zijn meer van dergelijke akkoorden gesloten.
'Het is niche voor veel agrariërs, maar daarmee laten we als sector wel zien dat we een maatschappelijke opgave hebben', motiveert programmadirecteur Rian van Dam. 'Het geeft de sector het imago dat ze gezond voedsel levert.'
Concepten
Van Dam pleit ervoor meer concepten te initiëren. 'Dat hebben we gedaan met gekleurde broccoli. Ook houden we evenementen als het Noord-Hollands kampioenschap aardbeien eten. We moeten meer aansprekende activiteiten ontwikkelen om op te boksen tegen de multinationals met hun enorme marketingbudgetten.'
Ook Lemkes ziet kansen. 'Voedsel & Gezondheid raakt het welbevinden van ieder mens. In Nederland wordt veel onderzoek gedaan op dit thema. Maar als sector weten we daar nog te weinig van. Daar kunnen we meer mee doen.' Ze denkt daarbij aan educatieboeren. 'Zij kunnen het accent meer op gezondheid leggen door te communiceren dat ze gezonde melk en broccoli produceren. Boeren en tuinders vinden dat vanzelfsprekend, maar mensen buiten de sector zijn zich daar amper van bewust.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners



Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X350 (BV) #692145
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167 (HG) #692704
Gebruikt, € 5.247
-
Case IH PUMA 185 CVX AFS CONNECT
Gebruikt, P.O.A.
-
New Holland BOOMER 25
2019, € 12.500
Weer
-
Zaterdag19° / 6°5 %
-
Zondag19° / 7°0 %
-
Maandag20° / 6°10 %