Ahold+ziet+omzet+en+winst+groeien
Nieuws
© Albert Heijn

Ahold ziet omzet en winst groeien

Ahold heeft in het eerste kwartaal een winst geboekt van 241 miljoen euro, een plus van 13,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Dochter Albert Heijn kreeg door de moestuinactie meer klanten over de vloer.

Het Zaanse supermarktconcern heeft een bijzonder goed eerste kwartaal achter de rug. Wereldwijd groeiden de verkopen met 4,3 procent naar 11,8 miljard euro. Het bedrijfsresultaat kwam in die periode uit op 449 miljoen euro, een stijging van circa 15 procent.

Ahold profiteert naar eigen zeggen van meer klanten in de supermarkten en een aanhoudende groei van de onlineverkopen via de websuper AH.nl, het onlinewarenhuis Bol.com en de Amerikaanse dochter Peapod.com.

Onlineomzet

De consumentenomzet groeide online met 27 procent. In Nederland stegen de verkopen van Bol.com en AH.nl met meer dan 30 procent.

Ondanks de groeicijfers zijn de onlineactiviteiten nog altijd niet winstgevend. Wel ziet het concern nog veel potentie om de omzet bij de webdochters te verhogen.

Bestekactie

De supermarkten van Albert Heijn zagen in het eerste kwartaal meer klanten op de winkelvloer. Volgens het bedrijf zelf was dit deels te danken aan een spaaractie voor bestek en een herhaling van de moestuintjesactie.

Ahold maakt alleen de resultaten voor Nederland totaal bekend, dus inclusief de onlineverkopen en winkeldochters Etos en Gall & Gall. De omzet steeg in eigen land in het eerste kwartaal met 4,9 procent naar 3,9 miljard euro.

Bedrijfswinst

De bedrijfswinst groeide in die periode met bijna 14 procent tot 189 miljoen euro.

Ahold werkt momenteel aan een fusie met het Belgische Delhaize. Deze deal wordt naar verwachting medio dit jaar afgerond.

Weer

  • Woensdag
    18° / 10°
    10 %
  • Donderdag
    20° / 8°
    10 %
  • Vrijdag
    20° / 9°
    30 %
Meer weer