Rabobank%3A+consumptie+zachtfruit+stijgt
Nieuws
© Nieuwe Oogst

Rabobank: consumptie zachtfruit stijgt

In de Europese Unie zal de consumptievolume van blauwe bessen, frambozen en bramen de komende vijf jaar met minimaal 7 procent per jaar toenemen.

Voor aardbeien stijgt de jaarlijkse omzet naar verwachting met 2 procent. Rabobank meldt dit in de Thema-update zachtfruit van Rabobank Cijfer & Trends.

Volgens de bank blijft het voor leveranciers van zachtfruit een grote uitdaging om jaarrond een compleet assortiment aan te bieden van een constante kwaliteit. Voldoende schaalgrootte, efficiëntie en goede verticale samenwerkingsverbanden zijn hiervoor belangrijk.

Juiste partners

Rabobank stelt dat het voor alle ondernemers in de zachtfruitketen noodzaak is om de juiste partners te selecteren. Voor de primaire sector blijft het van belang om te investeren in nieuwe rassen, duurzame en efficiënte teeltsystemen en slimme logistiek.

Rabobank gaat ervan uit dat in de toekomst tien grote zachtfruitleveranciers de retail- en foodserviceketens in de EU zullen beleveren. Deze leveranciers zullen daarbij nauw samenwerken met andere schakels in de keten.

Onderscheiden van concurrentie

Telers in Nederland zullen zich nog meer moeten onderscheiden op superieure productkwaliteit vanwege de concurrentie, vindt de Rabobank.

Uitbreiding van productie zal verder voorzichtig moeten gebeuren en in overleg met ketenpartners om overaanbod te voorkomen.

Weer

  • Zaterdag
    7° / -3°
    10 %
  • Zondag
    6° / -2°
    10 %
  • Maandag
    5° / 0°
    10 %
Meer weer