Pieterspleinbloem zoekt geldschieters

Met de website 'Bedankt voor die Blumen' zijn Anthos en iBulb een crowdfundingsactie begonnen om sponsors te werven voor de paasviering op het Sint-Pietersplein in Rome. Al ruim dertig jaar zorgt de Nederlandse sierteeltsector voor kleurrijke bloemen op het plein. Aanleiding voor de inzamelingsactie is het geslonken promotiebudget.

Bij de paasviering in Rome zijn sinds 1985 bloemen en planten uit Nederland te zien. Voor deze geste van de Nederlandse sierteeltsector spreekt de paus jaarlijks tijdens het urbi et orbi zijn erkentelijkheid uit met de woorden 'Bedankt voor die Blumen'. Het is een belangrijk pr-moment voor de sector, gefinancierd door Bloemenbureau Holland (BBH) en iBulb.
Eind januari hebben de brancheorganisatie van de handelsbedrijven in bloembollen en boomkwekerijproducten Anthos en iBulb de website 'Bedankt voor die Blumen' gelanceerd. Via deze site kunnen sponsors geld doneren en bijdragen aan de voortzetting van deze traditie.
Vroeger kwam het geschenk van het Internationaal Bloembollen Centrum (IBC), BBH en Plant Publicity Holland (PPH), die in belangrijke mate gefinancierd werden door het Productschap Tuinbouw.
'IBC, PPH en Productschap Tuinbouw bestaan niet meer, maar al voor de opheffing van het productschap vonden wij als Anthos dat we de promotie in de bloembollensector privaat moesten gaan regelen. Daarom hebben we in 2011 iBulb opgericht', zegt Henk Westerhof, voorzitter van iBulb en Anthos.
'Handelsbedrijven in de bloembollensector kunnen zich vrijwillig aanmelden als deelnemer aan onze stichting. Dankzij die deelnemers hebben we jaarlijks een budget van zo'n 2 miljoen euro beschikbaar voor de financiering van collectieve activiteiten', vertelt Westerhof.
'Daarvan besteden we 3,5 ton aan onderzoek, een even groot bedrag aan vraagstukken op het gebied van markttoegang tot nieuwe markten, zoals China en Zuid-Korea, en de rest aan promotie.'
Het totale promotiebudget voor de bloembollensector is lager dan vroeger. Daarom heeft iBulb besloten om samen met Anthos de crowdfundingsactie 'Bedankt voor die Blumen' op te tuigen.
'Met iBulb doen we wereldwijd veel aan pr, vooral in de vorm van free publicity. We zetten jaarlijks meer dan honderd persberichten uit in twaalf talen en we hebben een mailingbestand van drieduizend adressen', licht Westerhof toe.
'We stellen professionele foto's van bloembollen en bolbloemen ter beschikking via onze Mediafiler en doen grote scholenprojecten in Nederland en Duitsland. Kortom, een breed palet aan activiteiten', zegt de voorzitter van iBulb.
'Maar de bomen groeien niet tot in de hemel. Daarom hebben we ons afgevraagd of we als bloembollensector nog wel mee willen doen aan de paasviering', vertelt Westerhof.
'Dit jaar zullen we gewoon bijdragen vanwege reeds lopende afspraken, maar alles bij elkaar kost het zo'n 100.000 euro per jaar, waarvan wij de helft betalen. De handel investeert veel, maar de rest van de keten, zoals de telers en de broeiers, zegt altijd dat ze het belangrijk vindt dat wij ons laten zien op het Sint-Pietersplein, maar draagt daar financieel niet aan bij. Ook om die reden zijn we deze actie gestart.'

Landelijke pers gehaald

Tot nu toe heeft de actie nog weinig opgeleverd. 'Ik heb ernaar geïnformeerd in het werkoverleg. Mijn vraag leidde tot hilariteit, want tot nu toe hebben we 10 euro opgehaald van de gevraagde 40.000 euro. Daar hebben we zelfs de landelijke pers al mee gehaald', glimlacht de iBulb-voorzitter.
'Maar de website is net in de lucht en we willen er nog meer publiciteit aan geven. In deze nieuwe tijd waarin steeds meer een beroep wordt gedaan op collectiviteiten vind ik dat we het zeker moeten proberen. Als het niets mocht opleveren, dan zullen we ons samen met BBH beraden op de toekomst.'
'Wij hebben voor een aantal jaren een contract met de uitvoerende organisatie en een bedrag gereserveerd voor de paasviering op het Sint-Pietersplein. Daarom doen wij niet mee aan de crowdfundingsactie 'Bedankt voor die Blumen'. Maar we volgen met grote belangstelling hoe het loopt', zegt algemeen manager Marc Eijsackers van BBH.
'Onze achterban bestaat uit voor- en tegenstanders van deelname en op deze manier kan je het zuiver houden . Daar komt nog bij dat Italië, in tegenstelling tot Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, geen kernland meer is voor BBH. Maar je praat natuurlijk wel over een traditie met een lange historie, die bij mensen over de hele wereld bekend is.'
Westerhof wil geen uitspraken te doen over het voortzetten van het evenement. 'Ik draai al jaren mee. Als het moeilijk wordt om iets voor elkaar te krijgen, hoor je niemand, maar als je er dan mee stopt, schreeuwt iedereen moord en brand. Maar zonder productschap kun je niets meer afdwingen en daarom is deze actie een mooie testcase om te bezien of we via een alternatieve financieringswijze onze bijdrage aan urbi et orbi kunnen continueren.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer