Hallo Jumbo, hallo Vrije heerlijckheid

Bakel is sinds woensdag een grote Jumbo-supermarkt rijker. En in de schappen liggen producten van lokale boeren en tuinders onder de merknaam Vrije heerlijckheid. Een grote stap voorwaarts voor het relatief jonge initiatief.

‘Het was verstand op nul en gáán’, lacht ze een dag voor de opening. ‘En het is nog allemaal gelukt ook. Deze week is een deel van de website online gegaan en zijn we ook op Facebook te vinden. En alle promotiematerialen zijn klaar. Nu moeten we nog met barcodes aan de slag. Daar heb ik geen kaas van gegeten, maar ook dat komt goed.’
Zo snel kan het dus gaan. Tot twee weken luidde de boodschap van Jumbo dat ze geen plek konden bieden aan Vrije heerlijckheid-producten. En toen kreeg Van Lierop een telefoontje van Johan Habraken, de voormalige eigenaar van de lokale C1000 die is overgenomen door de Jumbo-formule. ‘Johan zei: ‘Ze willen alles van Vrije heerlijckheid.’ Dan komt er veel op je af’, benadrukt Van Lierop. ‘We hadden al heel veel promotiemateriaal in concept klaar staan, maar het moest nog wel allemaal in productie komen. Van schapkaartjes, presentatieblaadjes en flyers tot spandoeken en stickers. En dat moest allemaal met de styling van Jumbo afgestemd worden. Een hele klus.’

Promotiemolen

De Vrije heerlijckheid nam 101Media uit Milheeze in de arm om de promotiemolen op volle toeren te laten draaien. In een eerder stadium werden al via ZLTO de benodigde subsidiestromen binnengehaald om het streekproductenmerk op weg te helpen.
‘We zijn een jaar geleden vanuit de ZLTO-afdeling Gemert-Bakel gestart met het opzetten van een telersgroep’, vertelt Van Lierop. ‘De vraag kwam enkele jaren geleden al vanuit de stichting Gemert-Bakel Toerisme en de VVV om lokale producten te bundelen in een streekproductenmerk. Op ons bedrijf verkopen we sinds 2006 onze asperges onder de naam Vrije heerlijck-heid, een vereniging waar acht aspergetelers bij zijn aangesloten. Dus daar zijn we verder op gaan borduren.’
Uiteindelijk zagen tien boeren en tuinders heil in dit concept. Momenteel liggen de eieren, aardappelen, bloemkool en prei van Vrije heerlijckheid te blinken in de gloednieuwe supermarkt van de Veghelse Van Eerd Groep.
‘De bedoeling is dat de champignons zo snel mogelijk volgen. En we hebben ook asperges, aardbeien, rabarber, komkommer, zonnebloemen en een compleet scala aan vollegrondsgroenten. Die groenten komen van een relatief klein bedrijf, maar door de vele gewassen zorgt dat voor flink wat body van ons aanbod.’
Veel hulp hebben ze de afgelopen periode gehad van Johan Habraken van de voormalige C1000-supermarkt in Bakel. ‘Zijn kennis en netwerk waren heel waardevol. We hadden als Vrije heerlijckheid al contacten met hem toen hij nog de C1000 runde. Hij had al producten van ZLTO-leden in de schappen liggen en wilde deze graag als een merk in zijn winkel aanbieden. Hij zag potentie in het bundelen van lokale producten onder één logo. Ook nadat een tijdje geleden duidelijk werd dat hij zelf niet de nieuwe Jumbo zou gaan leiden, bleef hij ons helpen.’

Meer bekendheid

Van Lierop is eerlijk over de reden waarom ze de streekproducten zo graag in de schappen heeft liggen van een grote supermarkt. ‘Naast de boer-burgerdialoog krijgen we simpelweg meer bekendheid, een grotere afzetmarkt en dus meer omzet. Enkele leden verkochten in hun boerderijwinkel in het buitengebied wel producten van andere leden, maar niet onder de merknaam van Vrije heerlijckheid. En veel consumenten nemen niet de moeite om daar helemaal voor om te rijden. Zo is het nou eenmaal’, weet Van Lierop uit ervaring.
Nu de verschillende producten op één locatie in het dorp samengebracht worden voor de verkoop, moeten er onderling nog enkele afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld over de logistiek. ‘Daarvoor kunnen we onderling wat afspreken, maar we hebben geen verplichtingen ten opzichte van elkaar. Iedere producent is uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor levering van zijn of haar product. Jumbo geeft aan wanneer ze wat nodig heeft.’
Ook de prijs is het pakkie-an van de boer zelf. Van Lierop: ‘Onze telers bepalen en communiceren zelf de prijs richting Jumbo. Maar we hebben wel de afspraak met elkaar dat we ervoor zorgen dat er geen stuntprijzen komen. Vrije heerlijckheid betekent een eerlijk product voor een eerlijke prijs.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
Meer weer