Nieuwe invalshoek via FoodlabPeel

De Peel - Zes veehouders uit de Peel proberen in het project FoodlabPeel samen met ontwerpers uit de designwereld een antwoord te vinden op hun eigen maatschappelijke vraagstukken. Vorige week ontmoetten de boeren de ontwerpers tijdens Agri meets Design in Eindhoven.

Jasper SchelDoel van het project is door co-creatie tussen kunstenaar en boer nieuwe ideeën en concepten te ontwikkelen die bijdragen aan de transitie van de Peel. Van de zes deelnemende veehouders blijven er uiteindelijk vier matches tussen boer en ontwerper over die samen aan de slag gaan om hun vraagstuk proberen te beantwoorden. Volgend jaar worden de resultaten gepresenteerd tijdens de Dutch Design Week.
Twan Engelen uit Someren, die broedeieren voor vleeskuikens exporteert, stelt zichzelf, en daarmee ook de ontwerpers, de vraag of het legitiem is dat hij in de Peel zoveel eieren produceert voor het buitenland. Engelen weet heel goed dat hier niet één pasklaar antwoord op te geven is. Toch keerde hij met een positief gevoel terug uit Eindhoven.
‘De ontwerpers die ik sprak zijn al langere tijd werkzaam in de food-hoek en weten heel goed hoe ze ideeën kunnen vertalen naar de praktijk. En ze zijn bij de tijd. Ze staan niet zo ver van de boerensector af als je misschien zou denken.’
De pluimveehouder heeft het gevoel dat hij ‘er iets mee kan’. ‘Ik verbaasde me over het snelle begrip bij de ontwerpers over mijn vraagstelling. Ze wisten direct waar de schoen wringt. Ik heb bewust niet mijn eigen visie voorgelegd, want ik wilde weten wat zij als mogelijk antwoord voor ogen hebben.’
Melkveehouders Hanneke en Peter Verberne uit Vlierden zoeken activiteiten voor een beleving van onthaasting op de boerderij. Ze bieden al een ‘digitale detox’ aan in een opgeknapte pipowagen. Daarnaast willen ze ook beter voor ogen hebben hoe ze hun bedrijf zodanig kunnen ontwikkelen zonder dat ze zichzelf verliezen in schaalvergroting.
‘Ik vond het een positieve ervaring waardoor ik weer energie krijg om nieuwe activiteiten te ontplooien’, blikt Hanneke Verberne terug. ‘Sommige ontwerpers hadden ideeën die ons heel erg aanstonden. Nu maar hopen dat er een match is zodat we die verder kunnen uitdiepen.’
Zeugenhouders Miriam en Marcel Berkvens uit Mariahout willen beter zichtbaar worden met hun product én bedrijf bij de consument. ‘We zijn er met open mind ingegaan en hebben echt een geweldige middag gehad’, reageert Miriam Berkvens.
‘De ontwerpers hebben geen remmingen in het bedenken van activiteiten en ideeën. Ze zijn totaal blanco en bekijken daardoor dingen helemaal vanuit een andere invalshoek. En dat hebben wij als varkenshouders echt nodig om de communicatie met burgers te verbeteren. Dit zien we als een heel mooie kans om onze wens te verwezenlijken. En ook al zitten we niet bij de laatste vier, dit heeft ons sowieso al nieuwe inzichten opgeleverd.’
Jan en Jeanette Thijs uit Someren hebben een kleinschalige pluimveehouderij met legkippen. Met hun eigen merk (Thijs Eieren) zetten ze zo’n 10 procent van hun eieren af bij winkels en restaurants in de omgeving. Om de directe verkoop verder uit te bouwen ligt er nu het idee van hun dochter en schoondochter om vanuit een oude caravan allerhande eiproducten te gaan verkopen.
‘Via FoodlabPeel willen we bezien of en hoe we meer doelgroepen kunnen aanboren. Ik vond het een positieve sessie en we zijn er in ieder geval niet stommer van geworden. Of we er slimmer van geworden zijn, dat moet nog blijken.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer