Ruim 3 kilometer open huis

Bijna 3.500 bezoekers pendelden vorige week zondag aan het Munnikenhof op en neer tussen negen agrarische bedrijven en een stand van de Agrarische Natuurvereniging (ANV) Drimmelen. Met deze eerste editie van de Boerderijroute zette ZLTO Drimmelen haar deuren letterlijk en figuurlijk open voor de maatschappij.

ZLTO Drimmelen heeft vooraf veel pr bedreven om zo veel mogelijk bezoekers te trekken. Dankzij subsidies en bijdragen van Rabobank Amerstreek, gemeente Drimmelen en Biesbosch Streeknetwerk was dat mogelijk. Ook zijn de bezoekers tijdens de Boerderijroute door vlaggen, stands en kinderattracties uit de ZLTO-promotieaanhanger nadrukkelijk gewezen op het feit dat het om een ZLTO-activiteit ging.
Het Munnikenhof, een ruim 3 kilometer lange straat ten oosten van Terheijden, herbergt een keur aan agrarische bedrijven. Van een varkenshouderij, melkveebedrijf en aspergekwekerij tot een minicamping, bloemenkwekerij en pensionstal. Ook een hobbyimkerij, forellenvisvijver en agrarisch gastenverblijf zijn buren van elkaar.
Hermus: ‘Vroeger zaten er aan het Munnikenhof bijna alleen maar melkveehouders, maar daar is er nu nog maar één van over. Nu is er veel diversiteit aan bedrijven, zodat de bezoekers in een relatief kort tijdsbestek een kijkje kunnen nemen bij veel verschillende agrarische activiteiten. Daarnaast is het Munnikenhof an sich al een mooie straat. Er komen sowieso veel fietsers en wandelaars, zowel uit de regio als toeristen. Nu konden ze dus ook een keer het erf op van al die bedrijven.’
En dat deden ze zondag massaal. Bijna 3.500 mensen lieten zich door de boeren en andere ondernemers bijpraten over het reilen en zeilen op het bedrijf. ‘De reacties van de mensen waren buitengewoon, echt fantastisch’, jubelt Hermus. ‘Ze hadden vaak geen idee wat er zich allemaal afspeelde achter die poorten. Ik heb zondag ook vaak gehoord dat ze ook niet hadden verwacht wat er allemaal bij komt kijken om zo’n bedrijf te runnen.’

Beeldvorming

Afgaande op deze reacties lijkt de eerste editie van de Boerderijroute dus een succes. Want het van binnen naar buiten brengen van de boerenverhalen was het hoofddoel van ZLTO Drimmelen. ‘We willen ons tonen aan een breed publiek. En met ‘ons’ bedoel ik de ondernemers, de sectoren, de afdeling en ZLTO. Beeldvorming is een continu proces. Je moet altijd blijven uitleggen waar je mee bezig bent, wat er op het erf gebeurt, om draagvlak te creëren en te behouden’, zegt Hermus.
‘Ook al is twee derde van de grond in Nederland in gebruik van boeren, ook al is Nederland in waarde de tweede exporteur van land- en tuinbouwproducten ter wereld; je moet met beide benen op de grond blijven staan en de maatschappij aan je blijven binden. Hoogmoed komt nog altijd voor de val.’
Ook aan de kant van ‘de burger’ is er volgens Hermus nog een wereld te winnen als het gaat om binding met de agrarische sector. ‘De maatschappij wil ook niet altijd zien wat er in onze sectoren allemaal gebeurt. Burgers worden vaak, al dan niet bewust, verkeerd voorgelicht. Kennis is macht, dus moet je zelf die kennis de wereld inbrengen.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer