‘Aspergetelers moeten letten op imago van sector’

Piet Beurskens van veredelingsbedrijf Limgroup vindt de prijs van arbeid op dit moment ‘acceptabel’, en er zijn volgens hem voldoende goede (Oost-Europese) arbeidskrachten beschikbaar. Het imago van de aspergesector ziet hij als een punt van zorg. Het gaat dan om zaken als uitbuiting en slavernij.
‘Als branche doen we weinig samen op het gebied van imago. Tijdens het aspergeseizoen moet het negentig dagen goed gaan. Als het een keer niet goed gaat, duiken de media erop. Het kan dan exploderen. We moeten er als sector samen voor oppassen dat de consument door negatieve berichten de asperges links laat liggen’, waarschuwt Beurskens.
De areaalstijging bij asperges is een aantal jaren indrukwekkend geweest en zwakt nu af. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de oppervlakte asperges in Nederland sinds 2000 met bijna 60 procent is gestegen. De oppervlakte groeide met 1.230 hectare tot zo’n 3.300 hectare, goed voor een jaarlijkse opbrengst van 15.000 ton.
Nederland voert de asperges vooral uit naar landen binnen Europa. In 2014 werd een vijfde van de in Nederland geproduceerde asperges uitgevoerd. Van die asperges ging de helft naar Duitsland.
Tegelijk is het areaal in Duitsland ook gestegen en is de export naar onze oosterburen gedaald. De stijging van de Nederlandse consumptie heeft dit deels opgevangen.
De afzet wordt volgens Beurskens wel kritischer. ‘De consumptie in Nederland stijgt niet met de toename van de productie. Beneden de grote rivieren eten mensen de meeste asperges. Voor voldoende afzet is het belangrijk dat de vele consumenten in Noord- en Zuid-Holland meer asperges gaan eten.’ De gemiddelde Nederlander eet 780 gram asperges per jaar.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer