Pater Broersen vertelt over 'Franse lessen'

Om met groenteteelt in het buitenland succesvol te zijn, moet je daar langdurig gevestigd zijn als bedrijf en minimaal zes maanden per jaar de markt kunnen bedienen.

Pater+Broersen+vertelt+over+%27Franse+lessen%27
© Pater Broersen

Dat is een van de lessen die groententeeltbedrijf Pater Broersen leerde tijdens een teeltavontuur met ijsbergsla in Frankrijk. Dat vertelde Dave Smit van Pater Broersen tijdens de Vollegrondsgroenten Inspiratiedag in Wageningen afgelopen donderdag.

Aanvankelijk streek Pater Broersen neer in Verdun sur Garonne bij Toulouse op uitnodiging van Hoogsteder Groente en Fruit, dochterbedrijf van the Greenery en actief op de Franse markt.

Local for local

Het was de bedoeling om in het voor- en naseizoen de Franse supermarkt Carrefour te bedienen met 'produit local', ofwel local for local.

Het landklimaat in Toulouse bleek teelttechnische problemen op te leveren. Na twee seizoenen zochten de Noord-Hollandse vollegrondstelers het in 2014 noordelijker, in de buurt van Parijs.

Taal

'Helaas wilde in beiden gevallen het local for localkanaal niet goed lopen, mede doordat de grote aanvoerders uit Spanje al eerder op de markt kwamen dan normaal en ons wegdrukten', vertelt Smit.

Om meer grip op de afzet te krijgen of nieuwe klanten te binden, zaten zij per seizoen tekort op de markt. Ook de taalbarrière speelde een rol, stelt hij achteraf vast.

· Lees meer hierover deze zaterdag in Nieuwe Oogst

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer