Jonge ondernemers inspireren elkaar

Boekel - Een kleine veertig jonge ondernemers heeft zaterdag kennisgemaakt met een aantal innovatieve bedrijven én elkaar. Onder hen zowel jonge agrariërs als andere jonge mkb’ers.

Douwe KortingOnder de noemer Big BUSiness toerden de jongeren zaterdagmiddag langs twee Oost-Brabantse bedrijven die innovatie hoog in het vaandel hebben staan. Het initiatief voor Big BUSiness lag bij de ZLTO-afdelingen Boekel-Venhorst, Landerd, Uden en Veghel én de Rabobank Uden Veghel.
‘We wilden jonge ondernemers in de regio Uden-Veghel die actief zijn in agro en mkb, kennis met elkaar uit laten wisselen. En wel zo dat ze van elkaar kunnen leren’, vertelt voorzitter Gerard Nabuurs van ZLTO Boekel-Venhorst.
Die opzet lijkt geslaagd. ‘Het samenbrengen van jonge boeren en tuinders en hun collega-ondernemers uit onder meer de ICT, de autowassector en de landschapsarchitectuur leidde tot veel interactie en goede discussies’, is zijn ervaring.
Dat begon meteen al bij Vanderlande in Veghel, een bedrijf dat onder meer bekend is van de productie van bagagesystemen als die op Schiphol en het order picken in de logistieke centra van Albert Heijn. ‘Vooral het thema marktbewerking leidde daar tot een goede discussie. Terwijl ze in Europa groot zijn, stokt de markttoegang tot de Verenigde Staten. Je ziet veel jonge agrariërs stoeien met soortgelijke uitdagingen’, constateert Nabuurs.
Rick van der Horst was een van de deelnemende jonge boeren. Ook hij blikt tevreden terug op het bezoek aan Vanderlande. ‘Wat het vooral interessant maakt is dat ze maar twee concurrenten hebben en erg vanuit de klantbehoefte denken. Terwijl wij boeren vooral kostprijsgedreven zijn, zie je dat zij gewoon een innovatief product bedenken en ontwikkelen. Wat het kost, blijkt later wel.’

Duurder tomaatje

Dat er ook agrarische bedrijven zijn waarbij de kostprijs minder leidend is, bleek uit het bezoek aan kwekerij Vereijken, bekend van Tasty Tom. ‘Ook zij zijn erin geslaagd om redenerend vanuit de markt een gewilde tomaat te produceren waar consumenten graag voor betalen. Uiteraard spelen de kosten een rol, maar minder dan bij veel andere agrarische bedrijven’, is de indruk van Van der Horst.
De gemêleerde groep van jonge boeren en jonge mkb’ers gaf een extra dimensie aan de middag. ‘Want ook de mkb’ers zijn erg klantgericht bezig en daar hebben we veel met elkaar over kunnen discussiëren. Vooral de vraag hoe je iets wat er nog niet is in de markt zet, werkt inspirerend’, aldus de 25-jarige ondernemer.
Wat hem betreft trekken jonge boeren en jonge mkb’ers vaker gezamenlijk op. ‘Hoewel driekwart van de deelnemers uit de agrarische hoek kwam, zie je meteen dat de aanwezigheid van niet-agrarische jongeren leidt tot het stellen van totaal andere vragen.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer