LTO: houd lasten kenteken laag

Als er een kentekening komt voor trekkers en landbouwvoertuigen, dan moet het gaan om een praktische regeling met zo weinig mogelijk lasten. Dat standpunt heeft LTO Nederland, voorzien van praktische aanbevelingen, voorgelegd aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur).

Jan van LiereDe aanbevelingen zijn samen met Cumela en Fedecom uitgewerkt en deze week per brief aan het ministerie gestuurd. LTO-bestuurder Herman van Ham legt uit waarom zijn organisatie, als tegenstander van een verplicht kenteken, toch adviezen geeft over de invoering ervan.
‘LTO heeft altijd het standpunt ingenomen dat we willen bijdragen aan de veiligheid van het landbouwverkeer. Daar voelen we ons verantwoordelijk voor. In de werkgroep Peijs hebben we daar ook voorstellen voor ontwikkeld. Zo pleitten we voor invoering van een goed rijbewijs voor trekkerbestuurders. Dat is op een oor na gevild, volgend jaar is het er.’
Voor de gewenste verhoging van de maximumsnelheid naar 40 kilometer per uur kwam er uiteindelijk geen breed gedragen oplossing. ’LTO stelde dat als het met kentekening gepaard zou gaan, het dan een vrijwillig kenteken zou moeten zijn. En nu doen we toch aanbevelingen voor het regelen van een meer verplicht kenteken’, schetst hij de situatie.
‘We blijven erbij dat we in kentekening geen meerwaarde zien voor de verkeersveiligheid. Maar als de minister van de Tweede Kamer zo’n kentekening moet uitwerken, en daar ook mee aan de slag gaat, dan voelen we ons wel verantwoordelijk voor wat er straks uitkomt. Wij willen dat de invoering van een kenteken zo weinig mogelijk negatieve gevolgen voor de ondernemers heeft.’
In samenwerking met Fedecom en Cumela heeft LTO aanbevelingen uitgewerkt voor een regeling die praktisch uitvoerbaar is en de kentekening zo simpel mogelijk houdt. Kern is dat de kentekening geldt voor nieuw op de weg te verschijnen voertuigen. Eigenaren van trekkers die 40 kilometer per uur kunnen rijden en die ook werkelijk van die snelheid gebruik willen maken, moeten een kenteken voeren.
‘De kosten daarvan moeten wel zo laag mogelijk blijven. Daarom pleiten we voor een heel eenvoudig kenteken’, verduidelijkt Van Ham. ‘En wie ervoor kiest om niet sneller dan 25 kilometer per uur te rijden, heeft geen kenteken nodig. Dan krijg je een bord op de trekker of machine dat duidelijk maakt dat 25 kilometer per uur de maximumsnelheid is.’
Voor trekkers die sneller kunnen dan 40 kilometer per uur is er nu nog geen passende oplossing. Van Ham: ‘Bij een snelheid van misschien wel 70 kilometer per uur zijn totaal andere voertuigeisen aan de orde. Daar moet een apart systeem voor komen.’

Praktische keuring

LTO voelt niet voor een APK-keuring voor gekentekende voertuigen. ‘Als branche willen we zelf een certificaat ontwikkelen dat is gericht op een veilig voertuig. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat er goede remmen, spiegels en verlichting op zitten. Maar als er een druppeltje olie onder de trekker ligt, mag dat geen reden voor afkeuring zijn. We willen naar een praktisch keuringssysteem.’
Van Ham noemt het ‘onbespreekbaar’ dat aan een kenteken ook wegenbelasting verbonden zou worden. ‘Daar zijn we heel helder in: geen fiscale belasting voor trekkers en andere landbouwvoertuigen.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer