Waar gaat FloraHolland naartoe?

FloraHolland gaat aan de hand van de vraag waar de bloemenveiling in 2020 staat zijn strategie bepalen. Wellicht denkt het aan een rol van wereldwijd E-Commerceplatform voor de sierteelt.

Joost van WinsenKlanten en leden weten niet goed waar FloraHolland naartoe gaat, merkte directeur Lucas Vos op tijdens de presentatie van de jaarcijfers in mei. Dit was Vos, sinds begin dit jaar de topman van de veiling, opgevallen in de oriënterende gesprekken die hij met leden en klanten voerde voorafgaande aan zijn indiensttreding.
Het gebrek aan een heldere koers ziet de nieuwe directeur als een hiaat dat funest is voor de toekomst van het bedrijf en de sector. Voor het einde van dit jaar wil hij de nieuwe strategie onder de naam ‘FloraHolland 2020’ presenteren.
Om de strategie uit te stippelen, heeft de veiling onderzoek verricht onder leden en klanten. Die mochten zich uitspreken over drie zaken: de authentieke kracht van FloraHolland, de trends en de rol van de veiling in de keten. De resultaten zijn vorige week bekendgemaakt.
Wat heeft het onderzoek opgeleverd? Het heeft in ieder geval de algemene trends nog eens bevestigd. Ketens worden korter en vervagen. De consument wordt veeleisender, onder andere op de terreinen duurzaamheid, gemak en op maat. In het lage segment vindt schaalvergroting plaats door de smalle marges, in het hoge segment zijn er kansen voor creativiteit en het middensegment zwakt af. En, de nieuwe rijkdom ontwikkelt zich in landen zoals Rusland, India en China. De sierteelthandel zal daardoor verder internationaliseren.
Wat misschien belangrijker is, Vos weet na het onderzoek nu ook dat zijn klanten en leden FloraHolland niet als marktpartij, marktkenner, marketingbureau en innovator (van bloemen en planten) zien, maar vooral als sectororganisatie.
Daarnaast haalt de veiling hoge cijfers als marktplaats, en logistieke - en financiële dienstverlener. Bij de traditionele rol van FloraHolland – de marktplaats – heeft de veiling nog wel werk te verrichten, blijkt verder uit het onderzoek: het bedrijf zou internationale vraag en aanbod beter moeten verbinden, een gebruiksvriendelijk virtueel afzetsysteem moeten ontwikkelen en tegengaan dat afzetsystemen in de sector versnipperen.
De veiling constateert tegelijkertijd dat meer handel via internet gaat en dat zeer grote maar tegelijkertijd laagdrempelige E-Commerceplatformen zoals Amazon en eBay in opkomst zijn.
Een mondiale sierteelthandel, de wens om internationale vraag en aanbod beter te verbinden in een gebruiksvriendelijk virtueel afzetsysteem die tegengaat dat afzetsystemen in de sector versnipperen, in combinatie met meer handel via internet en het toenemende belang van internethandelplatformen, doen vermoeden dat FloraHolland denkt aan een rol van wereldwijd E-Commerceplatform voor de sierteelt. Vos bespreekt in het najaar de plannen met de leden.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer