Op meer plaatsen in het Veenweidegebied liggen kleine wegen die gemeenten mogelijk willen afsluiten voor zwaar landbouwverkeer. De ondergrond is niet sterk genoeg om de steeds grotere trekkers en machines te dragen, is het argument.
‘Maar hoe moet dan de melk van je erf worden opgehaald? En wat gebeurt er als je wil gaan bouwen?’ vraagt Peter van den Brink, bestuurslid LTO Noord Zuidwest-Utrecht, zich af. ‘Je kunt toch niet iedere chauffeur van een vrachtwagen van bijvoorbeeld Agrifirm een ontheffing verlenen. Dat is niet te organiseren.’
Volgens Andries Middag, beleidsmedewerker van LTO Noord, reageren gemeenten in een reflex door snel dingen te gaan verbieden. ‘Terwijl de oplossing dan vaak erger is dan het probleem’, zegt Middag. ‘Agrarisch vervoer kun je niet weren van de wegen in het platteland. En daarbij, het is maar een deel van het verkeer dat agrarisch is. Het is te makkelijk de schuld van de verzakte en kapotgereden wegen bij de landbouwsector neer te leggen.’
Bekijk meer over:
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Iseki Tractor, compact TU1700 (LH) #694498
Gebruikt, P.O.A.
-
Steyr 6185 CVT
2014, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6120M (MG) #692292
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X147R (RL) #692014
Gebruikt, € 5.282
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Meewerkend voorman/-vrouw teelt
IBN - Beugen
Projectmedewerker biodiversiteit
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Medewerker Agrarisch Natuurbeheer
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Weer
-
Woensdag33° / 18°65 %
-
Donderdag22° / 15°20 %
-
Vrijdag23° / 11°15 %