Consument: 'Groente en fruit gezond'
De consument weet heel goed wat gezond is. Maar liefst 80 procent van de Nederlanders geeft aan groente en fruit de meest gezonde keuze te vinden. De consument handelt echter anders.
Dat de consument groente en fruit gezond vindt, blijkt uit de Foodmonitor. Daarin werden consumenten gevraagd om een tiental voedingsproducten te rangschikken van gezond naar ongezond. Vis, melk en brood staan respectievelijk op plek 3, 4 en 5.
Ondanks dat de Nederlanders weten wat gezond voor ze is, handelen ze er volgens Foodmonitor niet naar. De gemiddelde groenten- en fruitconsumptie ligt nog steeds onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Inspanningen
De Rabobank concludeerde onlangs in een rapport dat consumenten in West-Europa en de Verenigde Staten minder groente en fruit eten dan tien jaar geleden. Dat gebeurt ondanks de inspanningen van overheden om de consumptie te stimuleren.
De consument zal dus meer moeten worden verleid om gezond te eten in plaats van enkel geïnformeerd. Geen gemakkelijke opgave, ook omdat gezonde producten moeten concurreren met ‘ongezonde’ producten die overal aanwezig en zichtbaar zijn.
Marketing budgetten
Doorgaans staan veel grotere marketing budgetten achter deze producten dan achter groente- en fruitproducten.
De Foodmonitor is een initiatief van The Food Agency en marktonderzoeksbureau Trendbox.
Bekijk meer over:
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners


Meest gelezen
Nieuwste vacatures
Bedrijfsleider Vertify
Vertify - Zwaagdijk
Projectleider Duurzame Veehouderij
Wij.land - Abcoude
Onderzoeker/docent Agrarisch Bodem- en Waterbeheer
Aeres Hogeschool - Dronten
Financieel / bedrijfseconomisch medewerkers land- en tuinbouw
Wageningen University & Research - Wageningen
Voorzitter ZuivelNL
Gasseling Search - Den Haag