Innovatie voedingsindustrie derde in Europa

Innovatie in de Nederlandse levensmiddelenindustrie blijft achter in vergelijking met Duitsland en Denemarken. Dat meldt LEI Wageningen UR op basis van onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

Nederland staat in een Europese vergelijking op plaats drie als het gaat om innovatie in de levensmiddelenindustrie. Nederland investeert veel tijd en middelen in onderzoek en innovatie, maar genereert minder omzet uit nieuwe producten.

Ten opzichte van Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk heeft de Nederlandse levensmiddelenindustrie een relatief sterke positie wat betreft onderzoek en ontwikkeling en is sterk als het gaat om samenwerking bij innovatie.

Concurrentiekracht

De belangrijkste focus van Nederlandse bedrijven ligt op procesefficiëntie en kostenverlaging in plaats van productvernieuwing en marketing. Doordat Nederland zich juist daarop richt, komt op den duur de concurrentiekracht en werkgelegenheid onder druk te staan.

Echt vernieuwende innovaties komen van een kleine groep bedrijven: start-ups en multinationals, constateert het LEI. Vaak zijn innovaties moeilijk te patenteren wat betekent dat deze niet beschermd zijn tegen namaak.

Belemmerd

Innovatie van het MKB is belangrijk voor de concurrentiepositie en werkgelegenheid. Wel wordt het MKB belemmerd door hoge kosten, gebrek aan middelen en onvoldoende gekwalificeerde werknemers.

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
Meer weer