'Actie AH had in Engeland niet gekund'
De kortingseis die Albert Heijn (AH) vanaf volgende week haar leveranciers oplegt, zou niet passen in de gedragscode waar Engelse supermarkten zich aan houden.
In Engeland werken supermarkten volgens een gedragscode. Die moet een goede balans tussen afnemer en leverancier garanderen. Een onafhankelijke 'Supermarket Watchdog' moet hierop toezicht houden.
'Volgens de regels van die gedragscode mogen supermarkten niet eenzijdig eisen stellen', zegt Klaas Johan Osinga van LTO Nederland. 'Engelse supermarkten moeten eerst overleggen met hun leveranciers.'
Overgangsperiode
In de gedragscode is ook opgenomen dat leveranciers de tijd moeten krijgen om te reageren op de voorstellen van de supermarkten. Ook moet er een overgangsperiode in acht worden genomen als leveringsvoorwaarden veranderen.
Albert Heijn stuurde een brief naar de producenten, waarin zij schrijven per 17 september 2% meer korting te rekenen. Volgens Osinga zou dat in Engeland volgens de gedragscode niet meer mogelijk zijn.
Regelgeving
De Europese Commissie bereidt regelgeving voor om oneerlijke commerciële en contractuele handelspraktijken te kunnen verbieden.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners


Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker 901 SM (HG) #26853
Gebruikt, € 6.670
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167R (MG) #692924
Gebruikt, € 5.644
-
Fendt 308LS Econ
1995, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X584 (BV) #692433
Gebruikt, € 9.082
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Zaterdag29° / 19°55 %
-
Zondag22° / 14°20 %
-
Maandag22° / 12°10 %