Volop kansen voor geiten- en schapenzuivel

Er zijn volop kansen voor producten van geiten- en schapenzuivel in Nederland. De afzet beperkt zich niet tot mensen met een koemelkallergie, maar blijkt veel groter.

Consumenten kiezen vooral voor producten van geiten- of schapenzuivel vanwege de smaak en variatiemogelijkheden, blijkt uit een onderzoek onder 301 consumenten en een beknopte literatuurverkenning van het LEI.

Rapportcijfer 7

Van de respondenten geeft 60% producten van geitenzuivel een rapportcijfer van 7 of hoger. De meeste ondervraagden associëren schapenzuivel met 'moeilijk verkrijgbaar', 'kleinschalige productie', 'goed voor iemand met koemelkallergie', 'ambachtelijk' en 'biologisch'.

Geiten- en schapenzuivelproducten hebben volgens het LEI een goede uitgangspositie om in te haken op belangrijke consumententhema’s, zoals gezondheid, genieten en beleving.

Meer bekendheid

Om meer bekendheid te geven aan geiten- en schapenzuivelproducten moet de sector mensen actiever benaderen en informeren over de positieve aspecten van de producten. Ook moet meer gebruik worden gemaakt van de diversiteit van afzetkanalen.

'Stimuleer het opnemen van geiten- en schapenzuivelproducten bij verkopers (persoonlijk contact) of in recepturen (gemak)', adviseren de onderzoekers in hun www.lei.dlo.nl/publicaties/PDF/2011/2011-085.pdfrapport.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer