Maatschappelijke waardering voor boeren en tuinders blijft groot

De waardering van consumenten voor boeren, tuinders en de voedselketen blijft hoog en stabiel. Dat blijkt uit de tiende Agrifoodmonitor van Wageningen Social & Economic Research.

Maatschappelijke+waardering+voor+boeren+en+tuinders+blijft+groot
© Wageningen University and Research

De tuinbouw- en akkerbouwsector krijgen de hoogste waardering van consumenten, gevolgd door de melkveehouderij. Ook de pluimvee-, varkens- en visserijsector scoren goed.

De Agrifoodmonitor is een terugkerende peiling die sinds 2012 tweejaarlijks en sinds 2020 jaarlijks wordt uitgevoerd door Wageningen Social & Economic Research. Zo'n 3.500 consumenten doen mee aan de peiling. Deze keer staat ‘voedselveerkracht’ centraal, oftewel het vermogen van consumenten om zich aan te passen aan veranderingen in hun voedselomgeving.

Uit de resultaten blijkt dat Nederlanders gemiddeld 73 van de 100 punten scoren op voedselveerkracht. Jongvolwassenen tussen de 18 en 35 jaar komen iets lager uit, met 71 punten. Daarmee zijn beide groepen over het algemeen veerkrachtig, al hebben jongeren soms wat meer moeite met omgaan met onzekerheid. Dat is een van de aspecten van voedselveerkracht.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    16° / 12°
    15 %
  • Woensdag
    16° / 12°
    15 %
  • Donderdag
    15° / 10°
    15 %
Meer weer