Donk-e-werktuigdrager draait om eenvoud

Anne van Roekel van het bedrijf De Blije Tuinder stapt met zijn kleine rode Donk-e-werktuigdrager in een niche. Niet de grote bedrijven, maar juist de kleinschalige tuinderijen die van het handwerk af willen zijn de doelgroep. Daarom draait bij de Donk-e alles om eenvoud en elektrische aandrijving.

Donk%2De%2Dwerktuigdrager+draait+om+eenvoud
© Frits Huiden

Bij vrij veel kleinere tuinderijen en vollegrondsgroentetelers is schoffelen handwerk of wordt het gedaan met een kleine trekker met schoffelbalk, merkte Anne van Roekel. Hij is eigenaar van het eenmansbedrijf Ingenias Engineering in het Gelderse Ede. Zo zag hij ook de behoefte ontstaan voor een kleine werktuigdrager met schoffelbalk.

Van Roekel werkte eerder als engineer bij Vredo, deed aan tractorpulling en is nu behept met het ombouwen van hoogwerkers op diesel naar elektrische aandrijving. Hij begon vorig jaar aan zijn eerste prototype van de Donk-e. Onder de naam De Blije Tuinder verkocht hij al vier van deze kleine rode werktuigendragers met elektrische aandrijving.

De eerste gebruikers van de werktuigdrager zijn blij. 'Hij is hier nu drie maanden en ik heb hem nog niet hoeven opladen', meldt een van hen trots. De Donk-e is voorzien van een 485 watt-zonnepaneel dat ook dienstdoet als zonnedak van bijna 2 vierkante meter. Deze vult de 24 volts Victron-LFP-accu rechts naast de geveerde stoel telkens bij.

Door het zonnepaneel is hij in geen drie maanden aan de lader geweest

Een van de eerste gebruikers

Een loodzuuraccu is ook mogelijk en maakt de Donk-e 100 kilo zwaarder, maar ook 1.000 euro goedkoper. De werktuigdrager kost dan 17.500 euro in plaats van 18.500 euro. Subsidies kunnen dit bedrag verminderen. Maximaal is er een dag van 8 uur te rijden totdat de accu leeg is. Na 8 uur aan een standaard stekker van 230 volt is de accu weer volledig opgeladen.


Schoffelgarnituur

Het 500 kilo wegende voertuig is uitgevoerd met een midden- en achterhef, waarin schoffelgarnituur van HAK hangt. 'Dat mag ook van bijvoorbeeld Steketee of Lemken zijn, het is maar net wat de klant wil.' De cat 1-hef achterop tilt met 200 kilo via een elektrische actuator, voldoende om een kleine cultivator van de grond te krijgen. Belangrijk daarbij zijn de wielgewichten voor, die samen 80 kilo wegen.

De middenhef tilt 150 kilo en kan alleen een schoffelbalk koppelen. Voornaamste is dat er heel goed zicht is op deze schoffelbalk en je door de lage zitpositie zelfs met de hand nog een gestroopte pol gras van de schoffel af kan trekken.

De spoorbreedte is te kiezen op 1,50 of 1,80 meter en alles daartussen. Achter de achterwielen zijn ook elektrisch te heffen sporenwissers gemonteerd. Het voertuig zonder de schoffels heeft een bodemvrijheid van 60 centimeter.


Door de heftrucktechniek met stuursensor simuleren de achterste wielen een open differentieel en slippen ze niet in een bocht.
Door de heftrucktechniek met stuursensor simuleren de achterste wielen een open differentieel en slippen ze niet in een bocht. © Frits Huiden

De bediening van de werktuigdrager is eenvoudig via een ergonomisch aan de stoelleuning geplaatste knoppenkast. Naast de tuimelschakelaars voor beide hefinrichtingen en sporenwissers is er eenzelfde schakelaar voor het kiezen van de rijrichting en een kleine draaiknop voor de snelheid. Zolang deze op nul staat, blijft de Donk-e stilstaan. Bij een kleine verdraaiing begint de werktuigdrager op te trekken tot de ingestelde snelheid.


Geen remmen

Remmen zijn er niet. De voeten rusten op treden bij de schoffelbalk. Wie abrupt wil stoppen, moet zijn hand dus bij de knoppenkast houden. Overigens is de maximale snelheid slechts 7 kilometer per uur en rijdt hij achteruit niet sneller dan 4 kilometer per uur.

Sturen met de elektrische bekrachtiging gaat fijn en vooral de enorme stuuruitslag van bijna 90 graden valt op. De Dana Spicer-elektromotoren van de achterwielen berekenen hun snelheid aan de hand van de stuuruitslag, net als een elektrische heftruck zou doen. Daardoor zullen de wielen in een scherpe bocht niet slippen, maar in de binnenbocht stilstaan terwijl het buitenste wiel wel draait. De wielmotoren leveren een continu vermogen aan de grond van samen 3 kilowattuur.

Behalve schoffels komt er ook een trekhaak aan de werktuigdrager. Zo is deze te gebruiken bij de oogst met een karretje of ander werk. Een fronthef of power take-off voor aangedreven werktuigen staat niet op de wensenlijst. 'Het moet een eenvoudige machine blijven voor een aantrekkelijke prijs. De Blije Tuinder is nu kleinschalig en dat wil ik graag zo houden. Natuurlijk kan er technisch van alles, maar het wordt er ook ingewikkeld en duur van.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    24° / 12°
    10 %
  • Donderdag
    21° / 12°
    10 %
  • Vrijdag
    18° / 12°
    20 %
Meer weer