Snackgroenten steeds gewilder, maar aandeel blijft klein

De supermarktverkoop van tomaten, komkommers en paprika's in Nederland in snackvariant nam vorig jaar met 16 procent toe. Hierbij hadden snoeptomaten een aandeel van bijna 80 procent. Ook snackkomkommers en snackpaprika's zijn steeds vaker te vinden in winkelwagens. Dat meldt GroentenFruit Huis op basis van Circana supermarktdata.

Snackgroenten+steeds+gewilder%2C+maar+aandeel+blijft+klein
© Dirk Hol

Nederlandse consumenten gaven in 2024 in de supermarkt 4,4 miljard euro uit binnen de categorie houdbare snacks en zoetwaren. Volgens de cijfers was dit 4 procent meer dan in 2023 en was dit goed voor 9 procent van de totale uitgaven in de supermarkt. De verkoop van snackgroenten bedragen nog minder dan 0,5 procent van de totale supermarktuitgaven in Nederland. GroentenFruit Huis ziet wat dat betreft nog veel kansen voor groei.

Uit data van het YouGov huishoudpanel blijkt dat vorig jaar 63 procent van de Nederlandse huishoudens snoeptomaten kocht. Van de tomatenverkoop in de supermarkt komt een derde voor rekening van snoeptomaten. In geldwaarde gaat het om bijna 40 procent, meldt GroentenFruit Huis. Verder nam het gemiddelde gekochte gewicht per keer met 18 procent toe en waren snoeptomaten vorig jaar gunstiger geprijsd. De gemiddelde prijs was 9 procent lager dan in 2023.


Kwart meer snackkomkommers

Voor wat betreft snackkomkommers geldt dat in 2024 ruim een kwart meer snackkomkommers langs de kassa zijn gegaan dan in het jaar ervoor. Voor snoeppaprika's is dat een toename met 12 procent. Belangrijke afnemers van snackgroenten zijn gezinnen met kinderen. Meer dan de helft van de totale consumentenaankoop van snackkomkommers wordt gedaan door deze doelgroep. Bij snoeptomaten gaat het om 43 procent.

Overigens maakt de verkoop van snackgroenten in Duitsland een soortgelijke ontwikkeling door als in Nederland. Vorig jaar kocht 71 procent van alle Duitse huishoudens snoeptomaten. Vergeleken met 2023 is op basis van gewicht 28 procent meer gekocht, al was 2023 wel een ondergemiddeld jaar wat betreft de aankoop.

In 2024 gaven Duitsers in totaal 2 miljard euro uit aan verse tomaten, waarvan ruim 500 miljoen euro aan snoeptomaten (25 procent van het totaal). Daarnaast steeg bij onze oosterburen het gekochte volume snackkomkommers in 2024 met 13 procent naar 38 miljoen kilo met een waarde van bijna 160 miljoen euro.

Van de Duitse huishoudens koopt 35 procent inmiddels snackkomkommers. Daarentegen is de kleine paprikavariant in Duitsland nog wat minder populair. Vorig jaar nam 20 procent van de huishoudens dit product mee uit het winkelschap. Daarmee kwam de totale verkoop op 6 miljoen kilo.

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    22° / 13°
    20 %
  • Woensdag
    26° / 15°
    20 %
  • Donderdag
    22° / 17°
    50 %
Meer weer