Veel agressie tegen chauffeurs bij onderhoud sloten en bermen

Bijna 70 procent van de medewerkers die bermen en sloten onderhouden langs openbare wegen, krijgt steeds vaker te maken met agressief gedrag van weggebruikers. Dat blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie Cumela.

Veel+agressie+tegen+chauffeurs+bij+onderhoud+sloten+en+bermen
© Cumela

Het agressieve gedrag varieert van de middelvinger opsteken tot fysiek geweld. Cumela noemt dit onacceptabel en roept weggebruikers op tot meer respect voor deze medewerkers, die belangrijk werk doen voor de openbare veiligheid.

De brancheorganisatie vroeg ruim tweehonderd leden naar ervaringen met agressief gedrag tegenover hen bij het uitvoeren van wegwerkzaamheden. Bijna driekwart van de medewerkers heeft daar ooit mee te maken gehad. Volgens meer dan 80 procent van de chauffeurs is dit probleem de afgelopen vijf jaar toegenomen. Vooral automobilisten en fietsers vertonen agressief gedrag, maar ook omwonenden vormen een opvallende groep die soms geweld gebruikt tegen de wegwerkers.

Cumela maakte de cijfers uit de enquête donderdag bekend tijdens de vakbeurzen AgroTechniek Holland en GroenTechniek Holland in het Flevolandse Biddinghuizen.


Te weinig ruimte

Een belangrijke oorzaak van de spanning tussen fietsers en landbouwvoertuigen is de beperkte ruimte op veel wegen. Veel bedrijven geven aan dat er onvoldoende ruimte is voor deze twee weggebruikers, wat tot gevaarlijke situaties leidt. Bijna de helft van de bedrijven werkt op parallelwegen waar ook fietsers rijden en een derde van de respondenten noemt drukke fietsroutes als probleemgebied.

Naast scheldpartijen en obscene gebaren is meer dan de helft van de medewerkers van bedrijven die bij Cumela zijn aangesloten in gevaar gebracht door bijvoorbeeld automobilisten die hen afsnijden. In een kwart van de gevallen worden medewerkers gedwongen hun werkzaamheden tijdelijk te stoppen omdat weggebruikers bewust de doorgang blokkeren.


Betere zichtbaarheid

'Weggebruikers klagen vaak over onoverzichtelijke situaties door te hoog bermgras. Onze medewerkers zorgen juist voor een betere zichtbaarheid. Het is werk dat gedaan moet worden', zegt voorzitter Carolien van Vliet van Cumela. 'Onze mensen hebben duizenden kilometers wegbermen en sloten te onderhouden. Dat is werk dat bij daglicht moet plaatsvinden vanwege het grote aantal obstakels zoals bomen, borden en paaltjes. Dat kan niet zonder hinder van medeweggebruikers.'

Bij fietsers ontstaat de irritatie vaak op parallelwegen. Trekkers zijn verbannen van de hoofdweg en loonwerkers moeten voor werkzaamheden en vervoer de parallelweg delen met fietsers. Dat zorgt volgens Cumela voor irritaties. Van Vliet: 'Trekkers zijn breed en imposant, terwijl fietsers juist denken: dit is mijn domein.'

De Cumela-voorzitter hoopt dat door meer bewustwording en respect de veiligheid van medewerkers kan worden gegarandeerd en de hinder voor medeweggebruikers tot een minimum kan worden beperkt. 'Laten we samen zorgen voor een veilige en leefbare omgeving, zowel op de weg als langs de kant.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    10° / 6°
    50 %
  • Dinsdag
    14° / 4°
    10 %
  • Woensdag
    19° / 10°
    20 %
Meer weer