'Hoe vaak doet u boodschappen op de Noordermarkt in Amsterdam?'

De laatste tijd is het veel in het nieuws: de kloof tussen stad en platteland. Vooral plattelanders ervaren die kloof. Ook boeren en tuinders, bleek uit onderzoek van Nieuwe Oogst. De kloof verklaart volgens deskundigen ook een deel van het succes van de BBB.

%27Hoe+vaak+doet+u+boodschappen+op+de+Noordermarkt+in+Amsterdam%3F%27
© LTO Nederland

De Randstad en de stedelingen bekommeren zich vooral om zichzelf en hebben geen oog voor de kracht en de noden van het platteland. Inderdaad: in de krant en op tv is er weinig platteland en is het veel 'ons kent ons' vanuit de grootstedelijke bubbel. Op sociale media worden de verschillen nog eens lekker uitvergroot.

Maar is die kloof dan echt zo diep? Veel ondernemers in de multifunctionele landbouw hebben hier twee verschillende beelden bij. Ja, ook zij zien de kloof met de maatschappij opdoemen in de media. Maar in hun eigen contacten ervaren ze iets anders. In het directe contact tussen boer en klant, gast en cliënt blijkt er veel onderling begrip. Blijken burgers geïnteresseerd in wie wij zijn en wat we doen. Staan ze open voor uitleg en hebben ze respect voor onze noeste arbeid en onze way of life. Dit blijkt ook telkens weer uit onderzoek: de maatschappij is gemiddeld heel positief over boer en tuinder. Dat zien we ook terug in de groeiende belangstelling voor onze producten en diensten.

Door de ontmoeting en het gesprek op de boerderij verbinden we de burger met ons als boer. Maar je hebt pas begrip als het van twee kanten komt. Ook wij moeten uit onze bubbel en ons op 'vreemd' terrein begeven. Hoe vaak doet u boodschappen op de Noordermarkt in Amsterdam of drinkt u een oatmilk frappuccino bij Starbucks in Utrecht? Wat doen we zelf om zichtbaar te zijn en om te weten wat er speelt? Ook wij zijn de maatschappij.

Ook wij moeten uit onze bubbel en ons op 'vreemd' terrein begeven

Arjan Monteny, voorzitter LTO-vakgroep Multifunctionele Landbouw

We moeten ons niet terugtrekken op ons eigen eiland, maar ons zelfverzekerd manifesteren. Te beginnen in onze eigen omgeving en – als we durven – daarna ook wat verder weg. We zijn allemaal ambassadeurs van onze sector. Als multifunctioneel landbouwbedrijf, maar ook laagdrempelig door het organiseren van een open dag of het plaatsen van een bankje bij ons erf. Daarin wordt 2023 het jaar van de kansen: meer dan ooit vieren Nederlanders vakantie in eigen land en komen ze naar het platteland. Weg met de kloof? Dan is er werk aan de winkel.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    22° / 10°
    5 %
  • Woensdag
    25° / 13°
    60 %
  • Donderdag
    23° / 13°
    50 %
Meer weer