Ausnutria boekt ondanks Chinese anticonceptiemaatregelen meer winst

Ausnutria Dairy Corporation Ltd. maakte in 2021 een omzetgroei van 11,1 procent door ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee komt die uit op 1.227 miljoen euro. De winst steeg 3,6 procent naar 143,9 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat komt uit op 207,7 miljoen euro, een stijging van 2,6 procent. Die werd gerealiseerd, terwijl er in China fors aan geboortebeperking wordt gedaan.

Ausnutria+boekt+ondanks+Chinese+anticonceptiemaatregelen+meer+winst
© René Eijsink

China blijft de grootste markt voor Ausnutria en is goed voor ongeveer 85 procent van de totale omzet van de groep. De drie grootste kindervoedingsmerken van Ausnutria, Kabrita, Hyproca en Allnutria, zorgden voor de groei. Het merk Kabrita blijft leidend in de categorie baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk.

Naast de gevolgen van de voortdurende coronapandemie en de ontwrichting van markten en concurrentieposities, werd de baby- en kindervoedingsindustrie het afgelopen jaar geconfronteerd met de verdere daling van het geboortecijfer in China. Bart van der Meer, CEO Ausnutria Dairy Corp. Ltd.: 'Ik ben trots dat we als onderneming deze uitdagingen hebben weten te weerstaan en samen met onze zusterorganisatie in China hebben gezorgd voor een stabiele groei.'

Zuivelonderneming Yili werd 27 oktober 2021 als grootste aandeelhouder aan boord gebracht. Yili behoort tot de top van de wereldwijde zuivelindustrie en is al vele jaren het nummer één zuivelbedrijf in China, weet Van der Meer. 'We zien in het afgelopen jaar een consolidatie van de markt. De concurrentie wordt heviger. Met de komst van Yili heeft Ausnutria een sterke partner in de sector om haar positie verder te versterken.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer