Schäffer-shovel ligt aan de stekker

De interesse in elektrische minishovels stijgt zowel in de bouw als in de landbouw. De eerste elektrische Schäffer komt nu op de markt. Deze is flink duurder dan een diesel, maar heeft ook zijn meerwaarde.

Sch%C3%A4ffer%2Dshovel+ligt+aan+de+stekker
© Frits Huiden

De elektrische minishovel maakt opgang in de veehouderij. De geluidsarme en uitstootvrije shovel is fijn in dichte stallen. De beperkte accucapaciteit is vaak geen probleem. De shovel wordt meestal op vaste tijden gebruikt, blijft rond het erf en is dus altijd op te laden. Bovendien werken melkveehouders zelden de hele dag op vol vermogen.

Daarbij valt de shovel vaak in diverse subsidiepotjes, zoals de POP3-regeling en de fiscale Vamil- en MIA-subsidie.

Schäffer introduceerde zijn 23ste elektrische minishovel al in mei 2019. Nu worden de eerste versies uitgeleverd in Zeewolde en Maarheeze. Zij hebben het importschap van de rode landbouwlijn overgenomen van voormalig importeur Cees Berkhof in Renswoude.

Accu's zijn nog niet uitwisselbaar zoals bij handgereedschappen


Rode en gele shovels

Schäffer Nederland is onderdeel van Verhoeven Group, die de gele lijn al importeerde sinds 2017 voor de bouw en industriële markten. Schäffer gaat nu zowel de rode shovels (voor de landbouw) als de gele (voor de bouw) importeren.

Enige verschil is een hogere voorwagen voor meer hefhoogte op de rode machine. De gele versie heeft een zwaarder hydraulisch systeem. Doorgaans verkoopt het merk een derde van zijn shovels in het geel.


Amper verschil met 3650

Aan de buitenkant zie je amper verschil met de dieselvariant Schäffer 3650 van 50 pk en 1.850 kilo eigengewicht. Alles is strak afgewerkt en zit op de plek waar je het verwacht. Alleen de groene letter 'e' met stekker eraan getekend en het woord 'Li-Ion' op de motorkap verraden het verschil. En natuurlijk het ontbreken van de uitlaat en het ronkende geluid.

Op het dashboard is, naast de gebruikelijke waarschuwingslampjes, ook de weergave van de accuvulling te zien. Na het omdraaien van de sleutel moet je even 3 seconden stilzitten, zodat de pedalen en joystick kunnen kalibreren. Anders blijft de shovel vergrendeld staan en gebeurt er niks.

De elektrische aandrijving is direct en accuraat. Er is een zuinige ecomodus en een modus waarbij het volle vermogen beschikbaar is. In beide standen is snel te accelereren op het rijpedaal via de 21 kilowatt-elektromotor op de achteras. De Schäffer haalt als een van de weinige shovels een topsnelheid van 20 kilometer per uur.


Fijngevoelige joystick

De giek en bak zijn prima te bedienen met de fijngevoelige joystick. Deze bergt, naast de bekende functies, ook de rijrichting en een proportioneel te bedienen derde en vierde functie. De werkhydrauliek levert 42 liter per minuut en wordt aangedreven door een eigen elektromotor van 9 kilowatt.


De elektrische aandrijving geeft een fijne en accurate bediening van zowel joystick als rijpedaal.
De elektrische aandrijving geeft een fijne en accurate bediening van zowel joystick als rijpedaal. © Frits Huiden

Onder de motorkap zitten naar keuze één of twee lithium-ion-accupakketten op de plek waar normaal de motor zou zitten. In tegenstelling tot sommige andere merken is er dus geen gedateerde loodzuuraccu. Ook het contragewicht heeft plaatsgemaakt voor de accupakketten. Het totaalgewicht blijft ongeveer gelijk.


Twee accupakketten

Schäffer geeft tot 5.000 laadcyclussen of zestig maanden garantie op de accu's. Met het 6,7 kilowatt-accupakket kan de shovel 2 tot 2,5 uur werken. De meesten zullen kiezen voor twee accupakketten van in totaal 13,4 kilowatt om 4 tot 5 uur te werken.


Er zijn twee accupakketten te krijgen van 9.000 euro per stuk voor elk 2 tot 3 uur rijtijd.
Er zijn twee accupakketten te krijgen van 9.000 euro per stuk voor elk 2 tot 3 uur rijtijd. © Frits Huide

Voordeel is dat er geen energie wordt verbruikt als er niemand op de stoel zit. Stationair draaien terwijl de chauffeur even moet wachten, is er immers niet bij. Een van de redenen waarom er met twee accupakketten doorgaans wel een dag te werken is.

Een extra accupakket heeft wel een meerprijs van 9.000 euro. De 23ste shovel met één accupakket kost in totaal 51.900 euro. Met twee pakketten om 4 tot 5 uur te rijden, wordt dat dus 60.900 euro. Ter vergelijking: de dieselvariant Schäffer 3650 kost 39.900 euro. Ook bij andere merken zijn de elektrische shovels een stuk duurder dan de diesels. Schäffer wijkt daarin niet af.



De versie met twee accupakketten kost met 60.900 euro ruim een derde meer dan een gelijkwaardige dieselshovel.
De versie met twee accupakketten kost met 60.900 euro ruim een derde meer dan een gelijkwaardige dieselshovel. © Frits Huiden

De laadtechniek heeft Schäffer alvast goed voor elkaar. Met 230 volt en 16 ampère is elk accupakket in 2 uur te laden. Het dubbele 13,4 kilowattpakket is dus in 4 uur vol. De mogelijkheid om ook op 400 volt krachtstroom te laden, is weer uit productie genomen.

Helaas is de techniek nog niet zover dat accupakketten ook uitwisselbaar zijn met andere machines, zoals bij handgereedschappen. Wensen bij Schäffer zijn een dichte cabine, een telegiek en het kunnen laden aan een autolaadpaal type 2.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer